Bygget har startat av Skellefteås nästa hamn

Kommunens stora muddringsprojekt har börjat. Massorna ska flyttas från havets botten för att istället bli ny mark och ny hamn.

Här ska stranden fyllas ut och bli en ny hamnplan. Från där Anna Lundström och Jonas Stenberg står, och ända till berget av sten som syns långt borta.

Här ska stranden fyllas ut och bli en ny hamnplan. Från där Anna Lundström och Jonas Stenberg står, och ända till berget av sten som syns långt borta.

Foto: Yvonne Rönngren

Skelleftehamn2020-05-18 07:00

Senast det muddrades i hamnen var 1980 och sedan dess har bottnen sakta men säkert lagt på sig material. Det mesta bildas som vallar när fartygens propellrar virvlar upp bottenmaterialet. 

– Det är inte så mycket i meter räknat som vi ska ta bort, men det är ojämnt fördelat säger Skellefteå kommuns projektledare Anna Lundström. 

Ställena där det ska muddras är invid kajerna i den södra hamnen, där det åter ska bli 9,30 meter djupt. Även i farleden finns ett ställe där man måste muddra, och där ska man ner till 10 meters djup. 

Vart ska då muddringsmassorna läggas? Där kommer det fiffiga i kommunens lösning. De ska användas för att bygga det nya kajområdet i norra hamnen, på den motsatta sidan av Kallholmsfjärden. Det som ska bli kommunens nästa stora kaj där ännu större båtar ska kunna tas emot.

För att den blivande kajen ska få tillräckligt djupt vatten, så fyller man upp en sträcka på land. Då får man också mer ytor där lastning och lossning kan ske. Den blivande hamnplanen.

I mitten av mars började arbetet som görs av Skanska i ett partneringprojekt. 

Det man börjat med är att lägga bergmaterial på bottnen som en provisorisk vall och innanför det ska man sedan lägga muddermassor. Man måste ha en kant på botten, annars flyter materialet iväg.

Denna vecka börjar man med själva muddringen. Först tas jord och sediment bort där de definitiva vallarna ska vara, och där måste man komma ner på fast mark. Där ska man sedan lägga stabilt material så man får höga och rejäla vallar. De ska ha samma höjd som den blivande hamnplan. 

Vilket material använder man då till vallarna? Jo, här kommer nästa finess när man återanvänder sådant som redan finns i området. Vallarna ska göras av berg som sprängts bort när Rönnskär gör sitt djupförvar. 

Bygget av vallar ska göras i vår och sommar. Så snart de är på plats börjar man sedan fylla den stora "baljan" med muddringsmassor från den befintliga hamnen på södra sidan av fjärden.

– Där står det fartyg mest hela tiden, så vi får planera in muddringen med hamnkontoret så att den kan göras trots att hamnen används, säger Anna Lundström.

Denna underhållsmuddring ska göras från sommaren och fram till nästa vår.

När detta är klart har alltså muddermassorna flyttats till den stora baljan. Ovanpå detta material ska det sedan läggas bergmaterial och järnsand från Rönnskär.  

– Sedan ska hela konstruktionen sätta sig i några år. Det är sagt att den nya hamnplanen ska vara klar 2024 och först på slutet lägger vi på ytmaterialet. Det blir troligen betongplattor så att det ska gå lasta och förvara tunga grejer, säger Anna Lundström.

Där planen ansluter mot vattnet kommer det att vara 12,5 meter djupt vatten, vilket blir en bra början på en ny hamn.

– Men själva kajen ingår inte i detta projekt, utan kommer senare. När den byggs måste man muddra ytterligare någon meter för att få det fria djup som önskas, tillägger Anna Lundström.

Tolv personer jobbar för närvarande med projektet. Platschefen Jonas Stenberg säger att miljökraven är hårda. Det är alltid krav om att inte grumla vatten när man muddrar och det är ännu viktigare här eftersom det finns mycket tungmetaller i sedimentet.

– De översta lagren på botten innehåller mest föroreningar, och därför kommer de att läggas längst ner i "baljan" förklarar han. Då blir de mest skyddade.

För att skydda mot grumling ska platsen där det grävs ramas in. Det placeras ut textilskärmar, så kallade miljögardiner. De hänger i länsar och tyngs ner på botten av kätting och betongblock. 

– Det måste finnas en öppning där pråmar och båtar kan köra in och där har vi bubbelridå. En slang ligger på botten och gör bubblor som hindrar det finkorniga grumlet för att ta sig förbi, säger Jonas Stenberg. 

För säkerhets skull ska mudderverken ha slutna skopor så att inget rinner ut under själva lyftet från havsbottnen till pråmen.

Än så länge finns ett mudderverk på plats, ytterligare ett kommer i juni.   

Projektet med muddring och ny hamnplan kostar 140 miljoner, och ingår i kommunens storsatsning. Totalt görs nio delprojekt som ska kosta 182 miljoner. Av detta står EU för 48 miljoner. 

Kommunens hamn är en egen resultatenhet. Den ska bära sina egna kostnader, så allt som investeras ska på sikt komma tillbaka genom avgifter som näringslivet betalar.  

Det officiella namnet är Port of Skellefteå.

Bakgrund

Skellefteå kommun hade länge talat om att utöka sin hamn på den norra sidan. Där dagens hamn finns är det för grunt för att bygga ut mer, även om den stundande muddringen alltså kommer att förbättra situationen.

När Northvolt beslöt att bygga sin fabrik i Hedensbyn blev det fart på planerna, eftersom de ska använda hamnen och containertrafiken ska återupptas.

Allt fler företag önskar också ha mellanlager i hamnen, och det behövs nya ytor.  

Karta: Skelleftehamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!