Enar Nordvik konstaterar att det finns en hög efterfrågan på mark för industrier i Skellefteområdet och även en stigande efterfrågan på hamn med koppling till väg- och järnvägsnätet. Till följd av denna efterfrågan planerar Skellefteå kommun att utöka hamnområdet i Skellefteå hamn och samtidigt anlägga ett nytt stort industriområde i anslutning till hamnen.
– Jag vet själv inte vilka företag det handlar om eftersom det fortfarande är affärshemligheter, berättar Enar Nordvik.
Men klart är att området ska kunna passa för många olika typer av verksamhet med tonvikt på verksamheter som har nytta av hamnen och järnvägen.
Att det skulle bli ett industriområde här är egentligen ingen nyhet. I fördjupningen av översiktsplanen för hamnen i Skelleftehamn från 2011 utpekades Näsudden som lämpligt för industriändamål. Men storleken blir betydligt större och nu ingår även Rudtjärnen i planområdet.
Kraftig kritik mot detaljplanenI anslutning till Rudtjärnen har Svenska spaniel- och retrievrklubben, SSRK, sin klubbstuga. Näsudden används idag av de boende för skogspromenader och då stora delar av området blir industrimark kommer värdet som friluftsområde att påverkas mycket negativt.
Närmaste bostäder är Storgrundets fritidshusområde längs Näsuddens norra kust samt Sandhammargatan och Stengatan i den östra änden av Skelleftehamn.
Totalt omfattas planområdet av 200 hektar där cirka 100 hektar planeras för hamn, cirka 80 hektar för industri och resterande del för småbåtshamn, gator och natur/skydd.
Industriområdet kommer troligen att iordningställas etappvis under en period av 2-5 år, med start så snart planen antagits och nödvändiga tillståndsprocesser blir klara.
– Vi kommer nu att gå igenom synpunkterna på planen som kommit in och sedan gör vi en revidering av planen. Det kan då tänkas att det blir ytterligare ett samrådsmöte. Efter den processen är det sedan upp till politikerna i Skellefteå att säga sitt om planen, berättar Enar Nordvik.
Näsudden har historiskt påverkats av nedfall från Rönnskärsverken, vilket gör att marken innehåller mycket höga halter av tungmetaller. Detta skedde främst på 1960- och 1970-talet innan rökgasrening installerades på Rönnskärsverken.
– Omfattningen av detta var betydligt större än vad vi trodde, konstaterar Enar.
Inom området finns relativt stora utfyllnadsområden där det mest dominerande utgörs av den numera igenfyllda Djävulstjärnen som under åren använts som deponi och fyllts ut med bland annat lättbetong, som kallas för Siporex. Även slaggprodukter från Rönnskärsverken har påträffats och delar av utfyllnadsområdet har täckts med rötslam. Fyllningens tjockhet varierar mellan fyra och åtta meter.
En naturvärdesinventering har genomförts och flera områden har trots föroreningarna höga naturvärden, bland annat i form av skogsmiljöer med vissa biotopkvaliteter, eftersom skogen på udden varit delvis orörd och opåverkad av industriellt skogsbruk. Dessutom finns i Rudtjärnen de rödlistade arterna lake och smålom samt även två arter av groddjur som upptas i artskyddsförordningen.
Industriområdet kommer att planas ut och marknivån blir som mest 14 meter lägre än idag. Det innebär bland annat ett omfattande sprängningsarbete. Den totala schakten av massor för att ställa iordning marken för industriområdet beräknas uppgå till i storleksordningen två miljoner kubikmeter bergkross och moränmassor.
Industriområdet kommer att ramas in av en åtta meter hög bullervall och utanför denna kommer en skogsridå att finnas kvar som skydd mot närliggande bostäder.
Transporter till och från området kommer att ske med bil och lastbil på väg 372, på järnväg samt med fartyg till hamnen. I planen har man räknat med att transporterna på väg kan komma att uppgå till 500 lastbilspassager och 2 000 personbilspassager per dygn.
– Trafikverket har i sitt yttrande påpekat vikten av att utreda trafiksituationen ytterligare ett varv, avslutar Enar Nordvik.