I ett inlägg på Boliden Rönnskärs intranät, som Norran tagit del av, skriver platschefen Linn Andersson ”Vi kan inte sitta stilla och bara konstatera läget, utan vi behöver attackera kostnaderna där det är möjligt och ställa om för att framtidssäkra Rönnskär…Vi behöver vara attraktiva både för investerare och som arbetsgivare, och det medför åtgärder som vi alla kan räkna med att påverkas av.”
Bolidens kommunikationschef Per Sundberg konstaterar att man hamnat i detta läge beror på flera saker. Avsaknaden av elektrolysverket som brann ner i juni 2023 är en stor faktor.
– Men vi har också haft höga inflationspåverkande krafter under de senaste åren, säger han till Norran.
En del temporära lösningar, till exempel anodhantering och utökad trafik över hamnen har också drivit kostnader.
Ledningsgruppen på Boliden Rönnskär har tagit fram en grov åtgärdsplan för att under 2025 framtidssäkra Rönnskär. Den presenterades för alla sektionschefer strax före jul. Åtgärdsplanen, har störst fokus på att rannsaka kostnader, organisation samt fokuserade förbättringar. Ett mer detaljerat arbete med analys och utvärdering fortsätter under januari och beräknas enligt Per Sundberg vara klar i slutet av februari eller i början av mars
– I dagsläget handlar det inte om personalnedskärningar. Åtgärder kan visserligen komma att omfatta organisation och personal, men det vet vi i så fall först längre fram i processen, betonar Per Sundberg.
Det nya elektrolysverket som nu byggs till en beräknad kostnad på 4,8 miljarder kronor innebär att Rönnskärs produktion av kopparkatoder och ädelmetaller gradvis kommer att öka till full kapacitet under andra halvåret 2026.
De fackliga företrädarna på Ledarna och Sveriges Ingenjörer på Boliden Rönnskär som Norran pratat med vill i dagsläger inte kommentera anställningsstoppet.
2023 redovisade Boliden Rönnskär ett resultat på 276 miljoner kronor och då hade man i medeltal 875 anställda.