Byggnationerna inleddes i början av året och just nu pågår arbetet med att utrusta lakverket.
Som Norran tidigare berättat så handlar det om en satsning på 750 miljoner kronor, vars syfte är att ta tillvara på och upparbeta restprodukter.
Att laka är en komplex procedur, kort sagt så handlar det om att öka återvinningen av metallrika restmaterial.
– Det är jätteviktigt att vi får ut värdemetaller ur restmaterialen, exempelvis bly, koppar och zink, säger Therese Hedström och fortsätter:
– Det handlar om att få ut mer värde ur det som en gång producerats och setts som restmaterial.
Egna lager
I första hand kommer man i lakverket att processa material ur egna lager. Enligt Therese Hedström ska vissa lagerplatser vara tömda innan 2029 och det är en bidragande orsak till att man nu satsar på ett lakverk.
Längre fram i tid kan det också bli aktuellt att ta emot restmaterial från andra, men i första hand sker det ur egna restprodukter.
En annan viktig effekt är att man får mer utrymme i underjordsförvaret för avfallsförvaring. Det planeras också att kunna tas i drift om drygt ett år.
– Lakverket innebär att det blir en halvering av mängden avfall som ska ner i djupförvaret, förklarar Therese Hedström.
Vi åker ut till platsen för bygget. Som högst är lakverket 24 meter och mer än 6 000 kvadratmeter stort.
– Det är bra att ta tillvara på material och det är en viktig hållbarhetsfråga, säger Martina Johansson, som har arbetat på Boliden Rönnskär i sju år och är byggarbetsmiljösamordnare under processen med själva bygget.
– Det är jätteroligt med den här satsningen och även en personlig utmaning, tillägger hon.
Driftsättning om ett år
Cirka 20 personer kommer att arbeta med själva processen i lakverket och rekryteringarna sker ur den egna medarbetarstaben.
När det gäller bygget så kommer det som mest att sysselsätta ett sextiotal personer. Lakverket beräknas kunna tas i drift årsskiftet 2020-2021 och kommer, som sagt, att kosta 750 miljoner kronor. Och enligt Therese Hedström så håller båda kalkylerna – det vill säga både tidsplan och kostnad.
– Det här handlar också om att vi vill bidra till den cirkulära ekonomin, säger Therese Hedström.
Här är det nya verket som Boliden planerar att bygga på RönnskärNu har lakverket börjat byggas