Det var på lördagsmorgonen som ett Ryanairflyg från Arlanda inte kunde landa i Skellefteå på grund av tät dimma.
– Piloten sa att det inte gick att landa på grund av säkerhetsskäl, säger en passagerare som Norran pratat med, som vill vara anonym.
Planet landade i stället i Luleå strax efter 08.30. Passagerna klev av planet och fick veta av piloten att Ryanair skulle ordna transport till Skellefteå. Ryanair skickade också ett sms där det stod så här (sms:et är översatt från engelska): ”Våra ombud på flygplatsen kommer att visa dig till busshållsplatsen.”
Resenären som Norran pratat med säger dock att de snabbt förstod att det troligtvis inte skulle bli någon bussresa från flygplatsen.
– Personal på flygplatsen sa att det skulle bli svårt att hitta en ledig buss.
En stund senare skickade Ryanair ett nytt sms: ”På grund av bristen på marktransport råder vi dig att ta dig till Skellefteå flygplats på egen hand. Behåll dina kvitton, vi kommer att ersätta alla rimliga utgifter.”
Vad resenärerna då inte visste var att samtidigt som de försökte ordna egen transport hade dimman lättat – och planet flugit till Skellefteå.
Sms:et med information om att resenärer skulle ta sig från flygplatsen på egen hand skickades klockan 09.22. Tre minuter senare, klockan 09.25, lyfte planet från Luleå Airport, enligt flygspårningssajten Flightradar24. Cirka 20 minuter senare landade planet i Skellefteå.
Vissa av passagerarna tog taxi från Luleå men personen som Norran pratat med fick skjuts av en anhörig, som körde från Skellefteå för att hämta.
– Jag var i Skellefteå strax efter lunchtid, säger resenären, som redan på lördagen såg på Skellefteå Airports hemsida att planet hade kunnat flyga tillbaka till Skellefteå:
– Det kändes jättekonstigt att vi inte fick åka med.
Resenärerna har inte fått någon förklaring från Ryanair om varför de lämnades kvar i Luleå. Planets flyghistorik, som finns att hitta på Flightradar24, visar att det hade flera flygningar senare under dagen – som samtliga blev kraftigt försenade. Bland annat flög det till Stockholm, innan det senare åkte vidare till Venedig.
Norran har varit i kontakt med Ryanair, som svarat via mejl. I mejlet, där det inte ges någon förklaring till varför passagerarna lämnades kvar, står det så här (svaret är översatt från engelska):
”Flyget från Stockholm till Skellefteå omdirigerades till Luleå Airport på grund av kraftig dimma. Trots Ryanairs bästa ansträngningar för att ordna alternativa transporter till Skellefteå var tillgången på transporter begränsad och passagerarna informerades om att de också kunde ordna egen transport från Luleå till Skellefteå och att de kan kräva tillbaka utgifter.”