Yttranden stöder att Skellefteå Airport ska bli statlig

I början av 2023 föreslog regeringens utredare att Skellefteå Airport ”omgående” ska bli en statlig flygplats och ingå som en del av Swedavia. Yttrandena över förslaget är överlag positiva, men en oro lyfts hos flera remissinstanser över vad fler statliga flygplatser innebär för Swedavia.

Många remissinstanser tycker att det är positivt att det stagliga basutbudet av flygplatser ökar från 10 till 13 stycken. Skellefteå Airport, som varit kommunal sedan 2010, är den flygplats som omgående bör bli en del av Swedavia, enligt förslaget.

Många remissinstanser tycker att det är positivt att det stagliga basutbudet av flygplatser ökar från 10 till 13 stycken. Skellefteå Airport, som varit kommunal sedan 2010, är den flygplats som omgående bör bli en del av Swedavia, enligt förslaget.

Foto: Norran

Skellefteå2023-05-29 14:00

Det var i februari som en utredning om statens ansvar för flygplatserna i Sverige, beställd av regeringen, presenterades. Enligt utredningens förslag ska bland annat antalet statliga flygplatser öka från tio till 13. Skellefteå brådskar mest, men även Ängelholm och Kalmar ska ingå.

Utredningen har nu varit ute på remiss och över 100 instanser har yttrat sig.

undefined
Många remissinstanser tycker att det är positivt att det stagliga basutbudet av flygplatser ökar från 10 till 13 stycken. Skellefteå Airport, som varit kommunal sedan 2010, är den flygplats som omgående bör bli en del av Swedavia, enligt förslaget.

Många skriver direkt att de är positiva till utökningen. Svenskt Näringsliv tvekar dock:

”En eventuell förändring av basutbudet bör föregås av ytterligare analys då utredningen inte redovisat vilken bedömningsgrund som ligger till grund för förslaget, inte heller konsekvenserna för Swedavia AB är utförligt redovisade. Väljer regeringen att erbjuda ett statligt övertagande av icke statliga flygplatser är det viktigt att förändringen grundas på en ekonomisk överenskommelse och genomförandeplan som inte väsentligt negativt påverkar Swedavia AB:s förutsättningar för nuvarande verksamhet…”

Svensk Turism är inne på samma linje och skriver: ”Vid en eventuell förändring bör dock bedömningsgrunder samt en utförlig redovisning av konsekvenserna för Swedavia AB klargöras” och pekar på en oro att Swedavias finansiering ska lösas med höjda flygplatsavgifter.

”För höga avgifter i relation till andra länder påverkar Sveriges konkurrenskraft och riskerar att minska flyglinjer till, från och inom Sverige med minskad tillgänglighet som följd.”, skriver Svensk Turism.

undefined
Det är den tidigare ministern Peter Norman som gjort utredningen om statens ansvar för flygplatserna i Sverige beställd av regeringen. Inriktningen har varit att ”behoven av en grundläggande tillgänglighet för medborgare, näringsliv och samhällsviktigt flyg i hela landet tillgodoses”

Andra aspekter som berör andra aktörer påtalas också. Länsstyrelsen i Norrbotten betonar vikten av att flygplatserna i Skellefteå och Luleå ska ”sammanlänkas med Norrbotniabanan så långt som möjligt för att erhålla en så bra hela resan kedja som möjligt och därmed kunna få synergier mellan de två transportslagen.”

Umeå kommun tycker att utredningen som helhet är för Stockholmscentrerad och missvisande för att bedöma resbehovet.

”Sammanhållningen mellan landets olika delar är minst lika viktigt… Den omfattande nyindustrialiseringen i norra Sverige innebär ett kraftigt ökat kompetensbehov, inte bara inom industrinäringen. …För att kunna möta denna utveckling behövs möjligheter att resa, både för tjänsteresor men också för pendling över större ytor för att utbyta både specialiserad och allmän arbetskraft.”, skriver Umeå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!