Det var i februari som en utredning om statens ansvar för flygplatserna i Sverige, beställd av regeringen, presenterades. Enligt utredningens förslag ska bland annat antalet statliga flygplatser öka från tio till 13. Skellefteå brådskar mest, men även Ängelholm och Kalmar ska ingå.
Utredningen har nu varit ute på remiss och över 100 instanser har yttrat sig.
Många skriver direkt att de är positiva till utökningen. Svenskt Näringsliv tvekar dock:
”En eventuell förändring av basutbudet bör föregås av ytterligare analys då utredningen inte redovisat vilken bedömningsgrund som ligger till grund för förslaget, inte heller konsekvenserna för Swedavia AB är utförligt redovisade. Väljer regeringen att erbjuda ett statligt övertagande av icke statliga flygplatser är det viktigt att förändringen grundas på en ekonomisk överenskommelse och genomförandeplan som inte väsentligt negativt påverkar Swedavia AB:s förutsättningar för nuvarande verksamhet…”
Svensk Turism är inne på samma linje och skriver: ”Vid en eventuell förändring bör dock bedömningsgrunder samt en utförlig redovisning av konsekvenserna för Swedavia AB klargöras” och pekar på en oro att Swedavias finansiering ska lösas med höjda flygplatsavgifter.
”För höga avgifter i relation till andra länder påverkar Sveriges konkurrenskraft och riskerar att minska flyglinjer till, från och inom Sverige med minskad tillgänglighet som följd.”, skriver Svensk Turism.
Andra aspekter som berör andra aktörer påtalas också. Länsstyrelsen i Norrbotten betonar vikten av att flygplatserna i Skellefteå och Luleå ska ”sammanlänkas med Norrbotniabanan så långt som möjligt för att erhålla en så bra hela resan kedja som möjligt och därmed kunna få synergier mellan de två transportslagen.”
Umeå kommun tycker att utredningen som helhet är för Stockholmscentrerad och missvisande för att bedöma resbehovet.
”Sammanhållningen mellan landets olika delar är minst lika viktigt… Den omfattande nyindustrialiseringen i norra Sverige innebär ett kraftigt ökat kompetensbehov, inte bara inom industrinäringen. …För att kunna möta denna utveckling behövs möjligheter att resa, både för tjänsteresor men också för pendling över större ytor för att utbyta både specialiserad och allmän arbetskraft.”, skriver Umeå kommun.