Li Holmberg på Norsjöföretaget gläds över möjligheten.
– Det är ett tillfälle att prova på en marknad utanför Sverige. Det finns några nordiska restauranger som är ganska kända där, säger hon till Norran.
– Vi kommer att höra oss för om det finns en möjlighet för våra viner gjorda på blåbär. Våra viner betraktas som fina i jämförelse med de blåbärsviner som produceras i USA.
På export
Förhoppningen är i slutändan att hitta en ny marknad.
– Vi förbreder en exportsatsning i slutet av det här året. Då kändes det väldigt lämpligt att vi kom med här.
Den 19–22 november tar Arctic Design of Sweden med sig 16 designföretag till New York och sätter upp ett showroom på Gateway, en innovations- och startup-arena på Manhattan som bland annat erbjuder en ingång på den amerikanska marknaden och som syftar till att öka intresset för Sverige.
– Det finns flera spännande designhantverkare i våra regioner och de som följer med har stor chans att lyckas, säger Stina Berglund, projektledare för Arctic Design of Sweden i ett pressmeddelande.
Nå ut internationellt
Arctic Design of Sweden syftar till att samla aktörer från Norr- och Västerbotten under samma tak för att enklare nå ut internationellt.
– New York är en spännande marknad och de kommer att få träffa uppköpare, butiker och varumärken för att sälja in sina produkter, säger Stina Berglund.
Den 23–25 maj tog Arctic Design of Sweden med sig 16 utvalda designhantverkare till Köpenhamn och anordnade en popup-shop på 3 Days of Design. Deras produkter ställdes ut på designhuset Illum Bolighus och i residenset på svenska ambassaden. Och företagen fick bra respons.
– Det handlade om att knyta affärskontakter på lång sikt och flera företag är på väg tillbaka till Köpenhamn för att skriva avtal och jobba vidare där.