Stockholms Handelskammare, som är en oberoende näringslivsorganisation, vill ha förändringar av det förslag som Trafikverket lagt fram och som regeringen under våren eller början av sommaren väntas fatta beslut om. Handelskammaren vill i ”En bättre plan för svensk infrastruktur” ha en kraftfull satsning på infrastrukturen i Norrbotten och Västerbotten.
– Det förslag som i dag ligger på bordet innebär för långa byggtider, samtidigt som det sker en grön nyindustrialiering i regionen. Investeringarna runt Skellefteå ökar behovet av att färdigställa sträckor så snart det går och där måste staten möta upp bättre än i dag, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.
Bland annat stärks finansieringen så att Norrbotniabanan kan tidigareläggas och ett särskilt åtgärdspaket för att möta industrins investeringar föreslås också.
– Det är viktigt att nationell plan kommer hela landet till del och gör stora nyttor. Befintligt förslag till plan är inte tillräckligt bra och missar ett tillfälle att understödja den gröna nyindustrialiseringen. Vi tror att det vore klokt att åtgärda, säger Carl Bergkvist.
Norrbotten och Västerbotten är två av regionerna där handelskammaren vill satsa mer. I förslaget höjs finansieringen av Norrbotniabanan från Trafikverkets förslag om 10,2 miljarder kronor till 15,5 miljarder kronor.
I Trafikverkets förslag föreslås att ett antal åtgärder längst Malmbanan samt vägåtgärder i Skellefteå ska finansieras via lån. Handelskammaren tycker att man ska tänka om.
– Vi menar att detta är ett projekt ligger under mycket stor tidspress och är väldigt angeläget hantera snabbt, då satsningarna på grön nyindustrialisering pågår här och nu. Därför är det bättre att skjuta till medel genom anslag, utan att behöva förhandla fram lånevillkor, säger Carl Bergkvist, i pressmeddelandet.
Dessutom har nu Trafikverket tilldelat Tyréns uppdraget att projektera Norrbotniabanan längs sträckan Robertsfors–Ytterbyn. Detta innebär att arbetet med Norrbotniabanan fortsätter med ett nytt steg för ytterligare en etapp.
För den två mil långa sträckan Robertsfors–Ytterbyn ska företaget detaljprojektera och upprätta förfrågningsunderlag och bygghandlingar. Det innefattar detaljprojektering av järnvägsanläggning och väganläggning och ett 30-tal byggnadsverk. På sträckan finns 29 broar.