I tisdags behandlades förslaget i kommunstyrelsens arbetsutskott. Där beslutade politikerna att godkänna att riktlinjerna ställs ut för samråd.
Tanken med riktlinjerna är att möjliggöra nya parkeringslösningar och peka på hur olika trafikslag ska hanteras.
Men vad har då gående, cyklister och kollektivtrafik att göra med parkeringar? Jo, var och hur parkeringarna placeras kan påverka valet av transportmedel och framkomligheten.
Anledningen till att kommunen vill prioritera gående, cyklister och kollektivtrafik är att det finns mål om att öka det hållbara resandet och göra stadsmiljön attraktivare. Dessutom finns mål om god tillgänglighet för alla trafikslag och effektivare markanvändning.
Färre bilar
Människor och stadsliv ska ges företräde och biltrafikens utrymme ska minska till fördel för de andra trafikslagen.
Det ska åstadkommas bland annat genom att minska arbetspendlingen med bil. Pendlarparkeringar föreslås bland annat placeras utanför centrala staden men med gångavstånd till centrum. I riktlinjerna framgår även att kommunen vill pröva möjligheter nya parkeringslösningar som kan leda till lägre bilinnehav.
Enligt riktlinjerna ska kommunen undvika att bygga parkeringar på gator. Cykelparkering och parkering för rörelsehindrade ska prioriteras i gatumiljö. Parkeringar ska istället hänvisas till kvartersmark och när det gäller tomtmark prioriteras boende framför besöks- eller kundparkeringar.
Andelen gång- och cykelytor samt platser med cykelparkeringar ska samtidigt utökas. Parkeringsplatser för ny hållbar teknik, exempelvis laddstationer, lyfts också som en möjlighet.
Fler resemöjligheter
Tanken är att minska genomfartstrafiken centralt men göra det enkelt att parkera om man har ärenden i stadskärnan. Därför prioriteras besöksparkeringar centralt.
– Centrum i Skellefteå står inför en stor förändring med bygget av kulturhuset och resecentrum, som kan leda till en positiv utveckling. Den parkeringsnorm som gäller är föråldrad. Systemet vi har i dag är inte bra. Och om alla ska köra bil till kulturhuset så skulle det inte funka utan korka igen, säger ordförande i kommunstyrelsens arbetsutskott Lorents Burman (S).
Han påpekar också att vi tio år fram i tiden kommer att ha fler resemöjligheter än i dag, på grund av Norrbotniabanan, bättre kollektivtrafik och fler cykelbanor. Dessutom ska det bli mindre med genomfartstrafik på Kanalgatan.
– Vi måste anpassa parkeringsmöjligheterna därefter, säger Lorents Burman.
I riktlinjerna påpekas att ungefär halva befolkningen bor utanför centrala Skellefteå och att många medborgare behöver bilen för att ta del av service.
Hur ser du på tillgängligheten för de som bor utanför staden?
– Många kommer inte att ha ett annat alternativ än bil. Därför är det också viktigt att centrum är tillgängligt, men besökare kommer inte nödvändigtvis att kunna stå på en gata eller mitt i stan utan kan få gå hundra meter. Men man kommer att kunna köra på de flesta gator i centrum framöver också, säger han.
– Samtidigt växer handelns stadskärna till ytan vilket gör att man kommer närmare den, tillägger han.
Enligt Lorents Burman ska de synpunkter som kommer in vid samrådet bearbetas, sedan blir det ytterligare ett samråd. Därefter kan förslaget gå till politiskt beslut.