Vill göra om busstrafiken igen

I augusti förra året infördes ett trelinjesystem för busstrafiken i Skellefteå. Men trafiken räcker inte till. Nu har politikerna föreslagit att stadstrafiken ska utökas med ytterligare en linje.

Linjen Mobacken–Klemensnäs blir ny. Dessutom blir det en avstickare till Bergsbyn på linje tre. Timmestrafiken på helgerna förslås också stärkas till 30-minuterstrafik där det finns behov av det.

Linjen Mobacken–Klemensnäs blir ny. Dessutom blir det en avstickare till Bergsbyn på linje tre. Timmestrafiken på helgerna förslås också stärkas till 30-minuterstrafik där det finns behov av det.

Foto: Skellefteå kommun

Skellefteå2020-05-25 15:08

Det var på måndagen som ett nytt linjeförslag presenterades vid kommunstyrelsens sammanträde. Där konstateras att resenärerna, trots att Skellefteå Buss inte haft resurser för 15-minuterstrafik, inte uteblivit utan resandet har legat på ungefär samma nivå som tidigare. Enligt skrivelsen finns därför förutsättningar att öka turtätheten när det finns resurser och resandet antas då öka.

Samtidigt sker det både företagsetableringar och byggs en hel del bostäder i Skellefteå, framför allt i östra delen av staden. Enligt förslaget innebär det att även stadstrafiken måste utvecklas och utökas.

Därför föreslår nu kommunstyrelsen att dagens busstrafik utökas och att den införs redan till hösten. Två nya kompletterande linjesträckningar har tagits fram. Den ena går in i Bergsbyn där det sker nyetableringar av företag. Förutom miljövinster förväntas kollektivtrafiken ge minskad trafik till och från industriområdet.

En annan linjesträckning föreslås placeras längs Torsgatan via Svedjevägen och Bergsbyn till Klemensnäs för att avlasta linjen mot Solbacken och mot Skelleftehamn. Elever som kommer från Bergsbyn och ska gå på Floraskolan kan åka denna linje med allmän kollektivtrafik. Med en linje i Klemensnäs täcks även ett bostadsområde med skola och industri som i dag saknar kollektivtrafik på nära håll. Även de som ska bo i containerbostäder på området kan därmed få kollektivtrafik.

Dessutom föreslås en mindre förändring på Morö Backe. Linjen som går där i dag dras via Blidvädersgatan istället för Takdroppsgatan – detta för att snabba upp linjen och slippa förseningar.

Linje 9, servicelinjen, och linje 8, nattrafiken, blir kvar. Kostnaderna för utökningen beräknas bli fem miljoner kronor varav en miljon täcks av biljettförsäljning. Resten måste kommunen skjuta till, i alla fall 2020. Finansieringen 2021–2025 ska tas upp i budgetarbetet. 

undefined
”Floraskola tas i bruk snart och många elever kan då åka buss. Dessutom är expansionen enorm på Hedensbyn. Därför vill vi få igång detta i höst”, säger Lorents Burman (S) ordförande i kommunstyrelsen.

Enligt Lorents Burman (S) var hela kommunstyrelsen enig om att föreslå ändringen. Han tror att vi förmodligen kommer att se fler förändringar i kollektivtrafiken framöver i takt med att staden växer.

– Invånarantalet kommer att öka kraftigt. Förhoppningen är att fler ska åka kollektivt. Det kommer att ta tid att ändra människors beteende och vi ser det som ett framtidsprojekt och börjar nu. 

Slutgiltigt beslut om förslaget tas i kommunfullmäktige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!