Beslutet togs på torsdagen och det innebär att Norrbotniabanan fas två mellan Skellefteå och Luleå alltså finns med på listan över prioriterade projekt. Rent konkret innebär det att projektet är med och tävlar med andra infrastrukturprojekt i EU om miljarder.
Sverige har via Trafikverket ansökt om sammanlagt 166 miljoner euro. För Norrbotniabanan ansöker myndigheten om 80 miljoner kronor, hälften måste projektet dock stå för själv.
– Ansökan handlar om pengar till förplanering av en del utmaningar som finns på sträckan norrut, bland annat in- och utfarterna från Luleå och Piteå samt annat jobb som vi vet tar tid, säger Gusten Granström.
Kommunen tycker passagerna är för smalaGusten Granström påpekar att det finns en särskild skrivning i januariavtalet om att intensifiera arbetet med Norrbotniabanan.
– Men vi har inte sett mycket verkstad än så det känns oerhört positivt att regeringen prioriterar detta. Om vi sedan får positivt beslut från Bryssel kan vi sätta igång med arbetet.
Stort sug efter entreprenörer när banan byggsBeslutet tror han kan komma vid halvårsskiftet.
Inga lösningar finns för en ny E 4 vid NorrbotniabananEnligt Elisabeth Sinclair, projektledare för Norrbotniabanegruppen, är det viktigt att ha gjort arbetet innan man tar fram nästa nationella transportplan.
– Så projektet är moget att lyftas in där.
Hur får ni ihop resten av pengarna till projektet?
– För att göra ansökan måste man garantera att det finns finansiering och Norrbotniabanan AB har lämnat utfästelser för att stå för hälften men vi jobbar samtidigt med att hitta pengar på annat sätt. Jag vet att vi klarar det.
Däremot vill han i dagsläget inte säga hur.