Nolias vd:”Det finns helt klart mycket mer vi kan göra”

”Det har alltid funnits en inriktning att vi ska växa och bli större i Skellefteå och det är något jag har tagit fast på sedan jag började som vd och jobbat hårt med.” Det säger Nolia AB:s vd Jonas Dahlberg som i januari efter 14 år totalt på företaget suttit två år som ytterst ansvarig.

”Vi har gjort några delar, men det finns mycket mer vi kan göra”, säger Nolias vd Jonas Dahlberg om hur bolaget verkar i Skellefteå.

”Vi har gjort några delar, men det finns mycket mer vi kan göra”, säger Nolias vd Jonas Dahlberg om hur bolaget verkar i Skellefteå.

Foto: Bild från Nolia

Skellefteå2021-01-19 19:00

 Han menar att ansvaret delvis är delat.

– Vi gör saker där någon sträcker ut handen och säger "Vi vill göra det här – vad kan ni göra?". Då fortsätter vi och jobbar där. När vi startar en ny mässa eller något annat så tänker vi så klart så gott det går på att vi inte ska kliva någon lokal aktör på tårna.

I januari 2020 skickades ett pressmeddelande ut med rubriken: ”Nolia storsatsar i Skellefteå: Flyttar in i The Great Northern och koordinerar Energy Confusion”. Dessförinnan hade Nolia i många år ett kontor på Anderstorp.

– Det var en av de första sakerna jag ville göra som ny vd – stänga det kontoret och flytta in till TGN för att få inkluderingen, nätverksdelen och delaktigheten. Det är otroligt viktigt att ha personal på plats som är med där det händer så man har kontakten med näringslivet.

Jonas Dahlberg är medveten om att Umeå är dominant då det gäller Noliaarrangemang.

–Vi måste hitta fler vägar framåt. Vi har gjort några delar, men det finns mycket mer vi kan göra. Vi var faktiskt på väg och gjorde till och med anställningsintervjuer i Skellefteå just före coronan. Det finns mycket bra på ritborden hos oss vad gäller Skellefteå om man säger så, men det krävs ofta att det finns en beställare med förankring och nätverk för att bygga hållbara mötesplatser.

undefined
Nolia har en ny ide för Skellefteås räkning. "Vi har en sak på ritbordet. Jag kan inte säga mer än att det rör sig om hav, sjö och älv. Det är något vi tittar på”, säger vd Jonas Dahlberg.

Under hösten 2020 skulle Nolia ett normalår ha gjort en lansering i Skellefteå.

– Allting har ställts på sin ända. Bland annat tittade vi på att få in Nolia Karriär i Skellefteå. Sedan har vi en sak på ritbordet. Jag kan inte säga mer än att det rör sig om hav, sjö och älv. Det är något vi tittar på.

Det har pratats om en bilmässa?

– Vi har köpt in ett varumärke. Lite grann beror det på var rally-VM hamnar. Var mässan än läggs ser vi fram emot att leverera besöksanledningar till Norrland.

Jonas Dahlberg är medveten om att kommunikationen runt Load Up Norths flytt från Fällfors vållade reaktioner i Skelleftebygden.

– Vi har i dag en bättre kommunikation med Visit Skellefteå, marknadschef, näringslivschef och kommunchef. Nu skulle jag säga att det fungerar betydligt bättre. Det var en lång startsträcka.

Under Dahlbergs första år fanns Skellefteå inte bland arrangemangsorterna. Skellefteå lyftes inte heller i något pressmeddelande.

– 2019 var inget normalår i och med att mycket hamnade i Umeå då. Stora Nolia och Skogsnolia arrangerades samma år plus Load Up North om jag inte minns fel. Därför förklarar det mediabiten, säger Dahlberg.

undefined
Nolias tyngsta mässa publikt är Stora Nolia i Umeå och Piteå. ”Sara kulturhus är något vi verkligen ser fram emot. Vi har saknat lite olika sorters arenor i Skellefteå”, säger vd Jonas Dahlberg.

Under 2020 beslutade ägarna att skjuta till fem miljoner var, totalt 15 miljoner kronor. Hur det blir 2021 är ännu oklart. Det finns en risk Nolia AB kan komma att behöva mer pengar.

– Det förs diskussioner, det gör det, säger Dahlberg samtidigt som han betonar vikten av att komma snabbt på banan om pandemins effekter avtar.

– Se på Euro Mine Expo: Vad innebär det att få 40 nationer tillresta till kommunen? Man måste se på vad våra mötesplatser kan inbringa i turistekonomisk effekt. Vi är en injektion i näringslivet och efter corona är det viktigt att vi kommer igång snabbt. Det är långa ledtider att hålla uppe en mässa, mellan 6 och 18 månader. Håller vi ut och håller oss på banan är vi snabbt igång för näringslivet. Då pratar vi väldigt höga summor till näringsliv och kommuner i form av intäkter till hotell, resor och restauranger.

Jonas Dahlberg pekar på att Skellefteå snart kan lansera både Sara Kulturhus och ett helt nytt hotell i samma fastighet.

– Sara kulturhus är något vi verkligen ser fram emot. Vi har saknat lite olika sorters arenor i Skellefteå, men det här är också en unik byggnad så den ser vi med glädje fram emot.

– Sedan har Skellefteå ett enormt uppsving ungefär som vi såg inför kulturhuvudstadsåret 2013–2014 i Umeå. Just nu är det fantastiskt med hela Norrlandskusten och även Malmfälten. Har vi befintliga mötesplatser eller finns det mötesplatser som ska komma till? Ju mer öppen dialog och samarbete vi kan ha desto bättre kommer vi att lösa det på ett bättre sätt än vi gjort tidigare.

– Vi kommer att höras och synas mer i Skellefteå. Det är oroligt tokigt att det blivit som det blivit. Vi ska finnas mer i Skellefteå och vi ska samarbeta mer med näringen, utlovar Jonas Dahlberg.

Jonas Dahlberg.

Jonas Dahlberg har arbetat på Nolia AB i 14 år, sedan januari 2007, bland annat som projektledare och affärsområdeschef.

När Tommy Abrahamsson slutade som vd i september 2018 blev Dahlberg tillförordnad och sedan ordinarie från januari 2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!