Under 2019 flög 287 079 passagerare på Skellefteå Airport, en minskning med knappt 122 000 passagerare eller cirka 30 procent jämfört med 2018.
Flygplatschefen Robert Lindberg tittar tillbaka och jämför med 2016, det senaste helåret SAS var ensamma på sträckan Stockholm/Skellefteå dessförinnan.
– Ser man på det året var inrikespassagerarna ungefär lika många som då, men vi hade en större utrikestrafik under 2019.
Tappad destination
Av passagerartrafiken 2019 var ungefär 265 500 inrikes och 21 600 utrikes. Det sistnämnda är ett tapp på ungefär 4200 passagerare eller 16 procent.
– Där är förklaringen att vi tappade Malaga under 2019, en destination som vi hade 2018.
Tufft för många
Det är inte bara Skellefteå Airport som har haft ett tufft 2019. Sett till den inrikes trafiken till och med november 2019 hade Swedavias tio flygplatser ett tapp på nio procent.
I helhetsbilden finns saker som flygskatt, den så kallade Greta-effekten och ofta en mer genomtänkt resekultur hos företag.
– Flygbolagen har förlorat ett antal människor i snitt på varje flygning.
Väntar tillväxt
Robert Lindberg hoppas på att Skellefteå kan bli aktuellt för en förtätning av avgångarna på SAS.
– Men vi gör också uppvaktning av andra inrikesflygbolag, säger han.
Frågan är hur mycket starten av batterifabriken Northvolt Ett kommer att ge utslag på resandet på Skellefteå Airport.
– Vi måste ha en god tillgänglighet. Vi har aldrig varit med om något liknande som det som händer nu. Jag hoppas att många flyttar hit, men initialt tror jag också att det kan bli en del pendlare.
– Jag är väldigt glad över att vara i Skellefteå med den tillväxt som väntas. Vi har tappat resenärer, men jag tror att vi är vinnare om vi kunde se fem år framåt.
Utlandsutbud
Till det positiva nu hör utlandsdestinationerna. Hittills är tolv klara under 2020, med bland annat Thailand som nyhet.
– Vi håller på att närma oss att bli flygplatsen med störst utbud på destinationer i norra Sverige. Vissa må bara vara en tur, men utbudet skapar en livskvalitet hos medborgarna.