Växande redovisningsbyrå med lönerna i fokus

2017 startade Fredrik Dahlberg och Maria Lundberg den auktoriserade redovisningsbyrån Dahlberg & Partner i Skellefteå. De har nu växt till sju medarbetare och nyligen flyttade företaget in i nyrenoverade lokaler i ”Norranhuset”.

Idag arbetar sju medarbetare och en praktikant hos Dahlberg & Partner.

Idag arbetar sju medarbetare och en praktikant hos Dahlberg & Partner.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2020-10-02 07:00

– Här har vi plats att växa rejält på och har tillgång till åtminstone tolv kontorsplatser, berättar Maria Lundberg.

Hon och Fredrik Dahlberg arbetade ihop redan från början av 1990-talet när Fredrik Dahlberg startade Dahlbergs Redovisningsbyrå. Detta bolag växte till 16 medarbetare och 2008 sålde Fredrik företaget till PwC.

Maria jobbade kvar hos PwC tills hon och Fredrik startade Dahlberg & Partners medan Fredrik efter försäljningen blev förbundsdirektör och vd för Srf-konsulternas förbund som är ett branschförbund för auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter.

Men efter åtta års veckopendlade till Stockholm valde Fredrik Dahlberg att satsa på en ny redovisningsbyrå i Skellefteå tillsammans med Maria. Från början satt de på Expolaris Center men nu har de slagit ned bopålarna i Norranhuset istället och satsar på en expansion.

– Vi har lyckats få tag på kunniga medarbetare och kundstocken växer stadigt både i Skellefteå och i Stockholm. Ett område som vi specialiserat oss på är löneadministration, vilket är en tjänst som det finns stor efterfrågan på, berättar Maria Lundberg.

Fredrik och Maria konstaterar att på lönesidan florerar en hel djungel med avtal som det är lätt att gå vilse i för en företagare.

– Löneadministration är ett komplicerat område som tar mycket tid för företagen och varje år kommer även justeringar i lagar och avtal som påverkar lönerna. Tyvärr är det många anställda som idag får felaktiga löner utan att veta om det. Vanliga fel handlar till exempel om övertids- och ob-ersättningar, säger Maria Lundberg.

Under åren hos Srf var Fredrik med startade auktorisationen av lönekonsulter som sjösattes 2013.

– Syftet med auktorisationen har varit att kvalitetssäkra lönearbetet. Genom auktorisationen höjs också statusen för detta viktiga yrke där digitaliseringen tagit stora språng på senare år men där det fortfarande krävs en hel del handpåläggning för att det ska bli rätt, berättar Fredrik Dahlberg.

Han konstaterar även att digitaliseringen när det gäller redovisning också gått rasande snabbt under de senaste åren.

– Idag går det till stor del att hantera redovisningsmaterialet automatiskt och då finns det mer tid till analyser  och rådgivning som kan bidra till företagets utveckling, avslutar Fredrik Dahlberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!