Vattenskoter rammade båten: "Det hade kunnat gå riktigt illa"

Det som började som en helt vanlig dag på sjön slutade i en obehaglig upplevelse för paret Sundin. En vattenskoter körde in i deras båt. Nu vill de upplysa om vad som egentligen gäller vid körning med vattenskoter på öppet vatten. "Många vet inte om att regler även finns på sjön" säger Patrik Sundin.

Spåren av olyckan finns fortfarande kvar på båtens styrbordssida.

Spåren av olyckan finns fortfarande kvar på båtens styrbordssida.

Foto: Norran

Skellefteå2018-07-21 09:00
undefined
Patrik och Viktoria Sundin vid Kåge småbåtshamn. Foto: Stina Bergström

Fredag och solen lyser – en perfekt dag för en båttur, tänkte Patrik och Viktoria Sundin. De skulle ta sig från Gåsören till Kåge småbåtshamn. Men på vägen hände något oväntat.

– När vi passerade Dygngrundet såg vi hur en vattenskoter kom körandes i hög fart, på ett mycket kreativt och oregelbundet sätt. Jag var osäker på var han skulle någonstans och sänkte farten. Jag var säker på att han upptäckt oss men han bara fortsatte i samma riktning som om vi inte var där, berättar Patrik.

Trodde det värsta

När vattenskotern befann sig endast några meter från båten stannade Patrik båten och befarade det värsta – en kollision.

– Han var kanske 25 meter framför oss, fortfarande i ganska hög hastighet, och jag började återigen fundera om han sett oss, fortsätter Patrik.

Ännu närmare, cirka 15 meter framför båten, gör skotern en 180 graders sväng med riktning mot båtens styrbordssida. Patrik lägger in backen för att undvika en krock, något som senare visar sig vara oundvikligt. Vattenskotern kör rakt in i båten där Patrik och Viktoria sitter.

– Jag blev rädd att föraren gjort sig illa, kanske att han slagit huvudet i båten eller dragit på sig andra skador. Det var min första tanke, berättar Patrik.

undefined
Spåren av olyckan finns fortfarande kvar på båtens styrbordssida.

Föraren till vattenskotern verkade dock med blotta ögat klarat sig bra.

– Självklart blev jag också arg och ropade på föraren att han måste vara uppmärksam. Men jag fick inget svar, han bara stack och fortsatte att köra vidare på samma sätt, säger Patrik.

"Ta hänsyn och respektera varandra"

Så här i efterhand hoppas Patrik och Viktoria att fler ska läsa på om de regler som finns på vattnet. Faktum är att de kan vara lika omfattande som de på vägarna.

– Det gäller att ha lite båtvett, ta hänsyn och respektera varandra. Sedan tror jag också att det behövs någon typ av förändring, kanske en förarutbildning för förarna av vattenskotrarna, säger Viktoria.

Exempelvis säger reglerna i miljöbalken och sjölagen att den som kör vattenskoter är ansvarig för att köra säkert och inte påverka miljön eller andra människor. Föraren av vattenskotern räknas som befälhavare och har största ansvar för både sig själv och andra ute på havet.

– Enligt reglerna får man till exempel bara köra vattenskoter i de allmänna farlederna och i de områden som länsstyrelsen beslutat om, de omfattas alltså inte av samma regler som vanliga båtar, fyller Patrik i.

De hoppas att fler skaffar sig kunskap om reglerna ute på sjön.

– Det hade kunnat gå riktigt illa, speciellt för föraren av vattenskotern, säger Viktoria.

Här kan du hitta Naturvårdsverkets regler för körning med vattenskoter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!