Totalt ingår drygt 300 köpcentrum, gallerior och handelsplatser i undersökningen. Nästan 7 000 konsumenter har delat ut omdömen.
Nöjdaste kunder i Sverige har Charlottenbergs Shoppingcenter, i Värmland, följt av Kungsmässan Köpcentrum, utanför Göteborg och Gekås i Ullared.
– All framgångsrik handel börjar med att attrahera konsumenterna och de centrum som lyckas med det får nöjdast kunder, säger Alf Brydolf-Berg, vd för Evimetrix.
Utbudet av affärer är det allra viktigaste för att shoppingkunden ska känna sig nöjd med sitt besök. Centrumet eller handelsplatsen ska ha ett bra och varierat utbud så att alla kundkategorier får sina behov fyllda.
Nästan lika viktigt som utbudet av affärer är att konsumenten trivs i anläggningens lokaler. Det handlar bland annat om utformning, ljussättning, färger och möblemang och liknande som bidrar till trivseln i lokalerna.
Sanningens ögonblick, eller kundbemötandet är också en viktig aspekt för att tillfredsställa konsumenternas shoppingupplevelse.
Årets kanske viktigaste fråga är hur bra centrumanläggningarna och handelsplatserna hanterat covid-19 problematiken. Hanteringen påverkar inte kundnöjdheten, men under rådande omständigheter redovisar Evimetrix det centrum i Västerbotten som hanterat frågan bäst och det är Stora Birk i Umeå.