Tidigare har kommunen kunnat ta emot alla elever i den anpassade gymnasieskolan på deras förstahandsval. Men antalet elever ser ut att öka framöver och nu ställs kommunen inför en knepig situation; man kan tvingas välja vilka som ska få komma in och vilka som inte får det.
I den ”vanliga” skolan är detta inget problem; där är det ju betygen som avgör. Men i den anpassade skolan sätts i normalfallet inga betyg och därför måste man hitta på andra urvalskriterier.
– Det kanske rör sig om en eller två elever då och då som inte kommer in på sitt förstahandsval, så det är inga alarmerande siffror. Vi har dessutom utökat med ett nytt program inom administration, handel och varuhantering för att möta efterfrågan, säger biträdande gymnasiechef Birgitta Lindström.
Nu har gymnasienämnden beslutat att företräde ska ges till de elever som har ”störst behov av utbildningen”. Detta avgörs av den förväntade förmågan att utföra 22 veckors arbetsförlagt lärande, APL, samt den förväntade förmågan att ”tillgodogöra sig” utbildningen för att sedan kunna etablera sig på arbetsmarknaden.
Förvaltningschefen Ana-Maria Stridsberg Deliv understryker att det ska göras individuella bedömningar i varje fall.
– Det ska ske genom en noggrann och nära dialog med vårdnadshavare och eleven, säger hon.
Det finns flera inriktningar inom anpassade gymnasieskolan i Skellefteå och om man inte kommer in på sitt förstaval så får man plats på någon annan inriktning.
Prognosen för åren 2024 till 2028 visar på en ökning från 23 till 34 elever på de nationella programmen i Skellefteå, därutöver tillkommer 1 till 2 elever varje år från andra kommuner.
En lösning vore förstås att bygga ut anpassade gymnasieskolan så att alla får plats på sitt förstaval. Gymnasienämnden bestämde att förvaltningen ska följa upp just den frågan.
– Det kan förstås bli väldigt svårt att förklara varför man gör si med en elev, och så med en annan. Det är en vansklig situation. Därför är det bra att det utreds, säger Ana-Maria Stridsberg Deliv.
Fakta
Det finns två slags anpassade gymnasieprogram, så kallade nationella och individuellt program.
På de nationella programmen ingår APL för att förbereda eleverna för arbetslivet. Det individuella programmet riktar sig till elever som behöver extra mycket stöd. Det är på de nationella programmen som det riskerar att bli platsbrist.