Ny skolapp väcker kritik: ”Den är strulig och ofärdig”

Vårdnadshavare är kritiska mot Skellefteå kommuns nya skolapp. ”Hade jag kunnat hantera alla ärenden i appen hade jag varit nöjd, nu skapar den bara frustration” är en av kommentarerna på Norrans sociala medier.

Den nya skolappen får kritik av både lärare och vårdnadshavare. ”Den är strulig och ofärdig”

Den nya skolappen får kritik av både lärare och vårdnadshavare. ”Den är strulig och ofärdig”

Foto: Peter Krikortz

Skellefteå2022-09-14 06:00

För fyra veckor sedan fick vårdnadshavare med barn i förskola, grundskola eller barn under 18 år i gymnasiet tillgång till den nya appen Unikum när InfoMentor stängdes ner. Kommentarerna rasade in på Norrans sociala medier när vi kastade ut frågan ”Hur upplever du att den nya skolappen Unikum fungerar?”  Snabbt hade fler än hundra personer kommenterat.

En vårdnadshavare tycker att InfoMentor var bättre. Hon upplever att den nya appen är strulig och ofärdig, att det är onödigt att behöva flänga runt på olika sidor för att få tag i schema och frånvaro. Hon får medhåll från flera stycken.

En annan person funderar över varför kommunen lägger pengar på en ny app men går inte all in. ”Hade jag kunnat hantera alla ärenden i appen hade jag varit nöjd, nu skapar den bara frustration”.

En tredje säger ”Tråkigt att barnen inte kan ha appen. Det hade varit bra för barnen, framför allt de äldre, om de kunde se vad de har för läxor, schema och idrott. Svårt för föräldrar att få en överblick om man har flera barn”.

En fjärde säger ”Allt är väl en vanesak, men det är för många dolda funktioner, till exempel att det default döljs kontaktuppgifter till föräldrar och lärare (verkar det som)”.

En lärare har kommenterat att det finns många dåliga sidor av Unikum. Exempelvis att de måste "godkänna" varje lektion, att de inte kan se närvaro i andras klasser. Det innebär stora problem då hen måste ta över någons klass och inte vet vilka elever som är sjuka. Hen tycker att lärarna borde ha fått vänja sig med det nya systemet först under en längre tid med möjlighet att justera de brister som finns så att det fungerar bättre. "Det är så viktigt att sånt här fungerar bra då kommunikationen mellan lärare och vårdnadshavare måste fungera på ett lätt och tillfredsställande sätt".

Men det finns även de som är positiva, fast de är betydligt färre.

En vårdnadshavare i kommentarsfältet tycker att den fungerar utmärkt. ”Vi har inte haft ett enda problem. Det har fungerat problemfritt och vi är så nöjda”.

En annan undrar varför det ska finnas två olika appar med schema och information ”Annars tycker jag Unikum är lättöverskådlig och enkel att använda”.

undefined
”Tråkigt att barnen inte kan ha appen. Det hade varit bra för barnen, framför allt de äldre, om de kunde se vad de har för läxor, schema och idrott. Svårt för föräldrar att få en överblick om man har flera barn", säger en vårdnadshavare.

Norran tog kontakt med Magdalena Kågström, en av de ansvariga för Unikum på Skellefteå kommun.

Varför stängde ni ner InfoMentor?

– Vi måste enligt lagen om offentlig upphandling gå ut med en ny upphandling när ett avtal löper ut. Unikum bedömdes bäst motsvara kraven. 

Vad har ni fått in för synpunkter?

– Det har framför allt handlat om teknisk support, som hur man loggar in och hur man hittar i appen.

Varför finns det två appar?

– Kommunen hade redan ett avtal med en leverantör av barn- och elevregister, som är kopplad till frånvarohanteringen och därmed används den leverantörens app för den delen. Detta behövde kompletteras med ytterligare funktioner som finns i en lärportal som till exempel dokumentation av en elevs lärande. Därför behövdes ytterligare en app.

Hur gör ni med dolda funktioner i Unikum?

– En del av de funktioner som syns i appen Unikum familj, finns redan i systemet för barn och elevregistret till exempel “Lämna/hämta” och “frånvaro”. Därför kan inte vårdnadshavare använda dessa funktioner i appen Unikum familj. I dagsläget går det inte att dölja funktioner som inte används.

Finns det någon tanke att barnen ska kunna ha appen också?

– Appen Unikum har inte en färdig utvecklad elevapp. Det hade varit enklare. Men många av eleverna har lagt till webbsidan Unikum på sin hemsida. Men vi vet att leverantören tittar på de möjligheterna.

Skellefteå kommun har inte själva utvecklat appen utan köpt in den från en extern leverantör. Systemet kostar 1 254 118 kr per år för alla skolformer från förskola-vuxenutbildningen och omfattar 16 100 barn och elever. Det finns också kostnader i form av arbetstid med att införa ett nytt system i en så stor verksamhet.

Hur går ni vidare nu?

– Vi kommer att fortsätta utbilda medarbetare och andra berörda i hur systemet används, och utvärdera lärplattformen ur ett medarbetarperspektiv när vi kommit en bit längre fram. Vi har också löpande kontakt med leverantören för att förbättra användarupplevelsen Under september månad kommer vi att utvärdera tillsammans med vårdnadshavare, avslutar hon.

Efter Norrans intervju har kommunen gått ut med mer information i appen Unikum.

.

.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!