Köerna ökar och facket kritiserar regionen

Vårdförbundets strejk fortsätter och nu går Region Västerbotten ut och berättar om konsekvenserna. Vårdförbundet kallar tilltaget för fulspel. "Vi känner att de försöker vända medborgarna mot oss", säger Jenny Olsson, ordförande i Vårdförbundet i Västerbotten.

På fredagen kom information om att Vårdförbundet nobbar medlarnas bud. Anledningen är att arbetsgivaren inte gått med på generell arbetstidsförkortning.

På fredagen kom information om att Vårdförbundet nobbar medlarnas bud. Anledningen är att arbetsgivaren inte gått med på generell arbetstidsförkortning.

Foto: Lars Eriksson/Isabell Höjman/Henrik Karmehag/Klas Sjöberg

Skellefteå2024-06-14 15:30

Nyheten i korthet

  • Vårdförbundets strejk i Region Västerbotten har lett till ökade köer och av- och ombokningar på hälsocentraler.
  • Regionen har klarat av att hantera de mest prioriterade och akuta ärendena, men tillgängligheten har försämrats, särskilt på telefon och via e-tjänster.
  • Vårdförbundet anklagar regionen för att försöka vända medborgarna mot dem, medan regionen hoppas på medling och förhandling för att nå en överenskommelse.

Strejken har lett till av- och ombokningar på hälsocentraler. Enligt ett pressmeddelande från regionen har de klarat av de mest prioriterade och akuta ärendena. Däremot är det sämre med tillgängligheten på telefon och via e-tjänsten.

– Vi har blivit uppmärksammade på att ett antal patienter kommer direkt till receptionen på hälsocentralen och vi ser dessutom en ökning av besökare på akutmottagningarna som vill ha hjälp med ärenden som inte är av akut karaktär. Vi befarar även ett ökat tryck inför helgen då samtliga hälsocentraler är stängda och vill påminna om att endast söka vård via akutmottagningen om man råkat ut för ett olycksfall eller plötslig svår sjukdom, säger Camilla Andersson, områdeschef i Skellefteå.

På 1177 på telefon är en majoritet av sjuksköterskorna i strejk och väntetiderna har dubblerats sedan strejken startade i tisdags. Regionen skriver att om väntetiden är mer än 45 minuter så får man ett meddelande om detta och uppmanas att ringa senare. 

– Det är ett väldigt högt tryck på sjuksköterskorna som bemannar telefonen. Vi kan bara ta ett samtal i taget och behöver hantera det med samma kvalitet som vanligt. [...] Man ska givetvis fortsätta ringa oss om man är i behov av rådgivning, men vi önskar att man läser på webbplatsen 1177.se innan man ringer. Där finns råd om vad du kan göra själv samt information om när man ska kontakta vården, säger Karina Salomonsson, verksamhetschef för 1177 på telefon. 

På ögonmottagningen i Skellefteå är två av sju sjuksköterskor i tjänst.

– Vi gör löpande medicinska prioriteringar och har varit tvungna både ställa in operationer och flytta inbokade patientbesök till hösten. [...] Vi har generellt ett väldigt stort patientflöde varje dag med många besök och både blockaden och strejken har påverkat vår tillgänglighet och köerna ökar, säger Lise-Marie Eriksson, avdelningschef på ögonmottagningen vid Skellefteå sjukhus.

Även cancerpatienter påverkas bland annat eftersom många operationsplanerare är uttagna i strejk. Det påverkar tumörkirurgin och väntetiderna ökar.

– Nu påverkas invånare på så många sätt och personalen som inte är i strejk har en ökad arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö. Vår förhoppning är att medling och förhandling ska leda till en överenskommelse, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabeth Karlsson i pressmeddelandet.

Vårdförbundets Jenny Olsson upplever att regionen försöker vända opinionen emot dem. 

– Vi upplever att det finns ett enormt stöd från allmänheten för Vårdförbundets krav. Vi får dagligen brev och mejl från folk. De stoppar oss på gatan och i butiker. Det är mest positiva reaktioner.

Är ni oroliga att stödet ska minska?

– Jag är inte orolig men jag kan förstå om stödet kan minska. Men ansvaret för detta ligger hos arbetsgivaren. De måste fundera på vad de ska göra för att bli bättre, säger Jenny Olsson.

Hon påpekar att de har 5 000 medlemmar bakom sig i Västerbotten. Däremot oroar hon sig för att det kan vara hårda tongångar lokalt mot enskilda medarbetare när situationen blir pressad.

– Det finns en risk att relationen med arbetstagare skadas och det vore katastrofalt för framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!