”Vi har stor förståelse för att personal är slutkörda”

”Självklart tar vi till oss om personal upplever brister”, säger Katarzyna Wikström, socialchef.

Katarzyna Wikström, socialchef och Ejja Häman Aktell, vård- och omsorgschef: ”Självklart vill vi lyssna på personalen”, säger de.

Katarzyna Wikström, socialchef och Ejja Häman Aktell, vård- och omsorgschef: ”Självklart vill vi lyssna på personalen”, säger de.

Foto: Arkivbild/Skellefteå kommun

Skellefteå2022-02-25 19:00

Arbetsplatsombud från flera av kommunens omsorgsenheter vittnar nu om en ohållbar arbetssituation. 

Bland annat är dagens scheman svåra att kombinera med familjeliv.

– Heltid som norm har ju inneburit att vi måste fördela fler helger. Vi har ju att förhålla oss till beslut som tagits. Och att kunna erbjuda heltid är en väldigt viktig del, säger Katarzyna Wikström, socialchef. 

undefined
Ejja Häman Aktell, vård- och omsorgschef Skellefteå kommun.

Men få orkar heltid.

– Vi vill självklart vara en attraktiv arbetsgivare, då är det viktigt med ett medledarskap och ett nära chefstöd i vardagen. Att hitta arbetssätt som gör att medarbetare klarar var dag, trots det ansträngda läget. Det personal berättar om för dig är värdefullt, självklart lyssnar vi på det och vill tillsammans göra ett omtag, säger Ejja Häman Aktell, vård- och omsorgschef. 

Personal upplever att ni driver frågan om heltidsnorm, utan att förklara hur de ska orka? 

– Jag vill bejaka frågorna du lyfter och det här är inte unikt för Skellefteå utan gäller i hela Sverige. Det är något vi måste fortsätta jobba med även nationellt, säger Katarzyna Wikström.

Vad gör ni lokalt?

– Vi för en tät dialog med fackliga representanter. Men vi måste förhålla oss till budget och vi är i ett mycket ansträngt läge nu när det gäller pandemin. Det finns en komplexitet här.

Men det var ansträngt före pandemin också, påpekar personal.

– Pandemin är ingen ursäkt, men det är en exceptionell situation just nu. Vi har en högre frånvaro än någonsin och vi har stor förståelse för att personal är slutkörda, säger Katarzyna Wikström.

Andelen som väljer att säga upp sig ökar för varje år. Varför lyckas ni inte vända trenden?

– Det är inte så att vi inte gjort någonting. Vi har under lång tid haft fokus på att få till fler trygga anställningar och att minska antalet timvikarier.  Vi ska jobba vidare med att lyssna på personalen, men just nu är pandemin ett problem, det kommer vi inte ifrån.

Personal får sällan en chans att tycka till enligt Kommunal.

– Kommunal har uppmärksammat oss på att vi inte formellt genomfört vissa saker, eller att dialogen kunde ha varit bättre. Det har jag fått till mig och vi ska göra allt vi kan för att förbättra det. Det är klart vi ska ha arbetsplatser där medarbetare kan påverka sin situation.

Att det inte funkar, kan inte det vara en orsak till varför ni inte upplevs som en attraktiv arbetsgivare?

– Vi tar till oss det. Vi vill jättegärna föra den dialogen, både med facket och personalen. Vi har ju uppdaterat vår samverkan, som ska bli tydligare exempelvis. Men jag måste återupprepa att vi befunnit oss i en pandemi i två års tid.

Facket pekar också på bristande dialog med personalen. Många fick exempelvis läsa om beredskapsplanerna i Norran.

– Självklart är dialog viktigt, om många upplever att de inte fått information måste vi jobba på det. Vi måste också bena ut var det brister. Det arbetet gör vi gärna tillsammans med facket.

Chefer borde arbeta ett antal dagar hos brukarna för bättre insyn i hur det fungerar, tycker personal. 

– Det är en viktig del, att dela erfarenheten ger absolut insikter. Jag har själv upplevt problemen med larmande telefoner när jag arbetade en förmiddag ute i verksamheten och förstår att det är ett problem, säger Katarzyna Wikström.

Skulle du själv orka jobba varanannan hel och ha beredskap, undrar personal?

– Jag förstår att det är en utmaning, det skulle vara en utmaning för mig också, säger Ejja Häman Aktell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!