Lagförslag kan öppna för Bolidens gruva i Laver

Ändringar i minerallagen, som regeringen siktar på ska träda i kraft redan den 1 juli i år, kan öppna dörrarna för Bolidens planer på en nystart av Lavergruvan mellan Arvidsjaur och Älvsbyn. ”När nu denna förändring kommer på plats så är vägen framåt tydligare än vad den någonsin varit sedan vi lämnade in vår första ansökan för tio år sedan”, konstaterar Bolidens kommunikationsdirektör Klas Nilsson.

Boliden gör nu ett omtag med Laverprojektet mellan Arvidsjaur och Älvsbyn. En bearbetningskoncession väntas lämnas under senare delen av 2024.

Boliden gör nu ett omtag med Laverprojektet mellan Arvidsjaur och Älvsbyn. En bearbetningskoncession väntas lämnas under senare delen av 2024.

Foto: Elias Paulsson

Skellefteå2024-03-06 13:00

Regeringen beslutade 2022 att ett Natura 2000- tillstånd måste finnas innan ett beslut om en bearbetningskoncession. Även Bergsstaten sa nej till Boliden då med samma motivering. Ärendet landade hos Högsta förvaltningsdomstolen som förklarade att regeringens beslut skulle stå fast.

undefined
Boliden gör nu ett omtag med Laverprojektet mellan Arvidsjaur och Älvsbyn. En bearbetningskoncession väntas lämnas under senare delen av 2024.

Redan då signalerade Boliden att företaget tänkte göra ett omtag i frågan, vilket har skett, bland annat genom att ett lokalt samråd inför en ny ansökan om bearbetningskoncession, vilket hölls i slutet av november i fjol.

Den 6 maj 2023 tillsatte regeringen en utredning med uppdraget att ta fram en ny lagstiftning där Natura 2000-prövningen görs i samband med den vanliga miljöprövningen. Nu finns ett beslut om en lagrådsremiss, som presenterades i slutet av förra veckan. Där föreslås ändringar i minerallagen som innebär att ett Natura 2000-tillstånd inte längre ska vara en förutsättning för att en ansökan om bearbetningskoncession ska kunna beviljas.

undefined
Mikael Staffas (till vänster), vd för Boliden, pratar med kommunikationsdirektören Klas Nilsson med Sidtjärn i Boliden bakgrunden. Nu hoppas företaget åter på att Laverprojektet ska kunna bli möjligt att förverkliga.

Boliden gläds åt beskedet: ”Vi välkomnar denna förändring fullt ut då det skapar en långt bättre logik mellan de olika steg som leder fram till att man som företag kan ansöka om miljötillstånd i de fall det aktuella projektet befinner sig inom ett Natura 2000-område, vilket mycket stora arealer inom Sverige gör. Då vi har påtalat detta under många år känns det också bra att det nu också blir verklighet.”, skriver Bolidens kommunikationsdirektör Klas Nilsson till Norran.

undefined
”Vi välkomnar denna förändring fullt ut då det skapar en långt bättre logik mellan de olika steg som leder fram till att man som företag kan ansöka om miljötillstånd i de fall det aktuella projektet befinner sig inom ett Natura 2000-område, ”, berättar Klas Nilsson efter regringens nya lagrådsremiss.

Han berättar vidare om Laver: ”Vad gäller Laverfyndigheten jobbar vi vidare mot en ny ansökan för en bearbetningskoncession och när nu denna förändring kommer på plats så är vägen framåt tydligare än vad den någonsin varit sedan vi lämnade in vår första ansökan för tio år sedan.”

Lavergruvan drevs mellan 1938-1946, då av Boliden på uppdrag av svenska staten. Malmen bestod av smala zoner med "hög" kopparhalt. Gruvan drevs både i dagbrott och under jord. 

Lavergruvan kommer om den tas i drift vara ett dagbrott och ha en årlig produktion på ungefär 36 miljoner ton. Bolidens koppargruva i Aitik har byggts ut för att kunna producera 45 miljoner ton.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!