Det är januari 2019. Taxichauffören har precis kört kunden dit han ville, men istället för att ta fram plånboken rycker han i dörren för att hoppa upp. ”Du måste betala”, säger chauffören. Kunden, som vägrar, får ett utbrott i taxibilen, börjar sparka vilt på inredningen och slår även taxichauffören. Det är först efter att kunden rusat ut och chauffören är ensam kvar i bilen igen som han upptäcker att både skjortan och tröjan är trasiga. Han blöder. Chauffören såg aldrig någon kniv under tumultet, men han inser att han blivit knivstucken.
Händelsen framgår i en anmälan till Arbetsmiljöverket i januari 2019. Lotta Nilsson, från Skellefteå Taxi skyddskommitté, är den som skriver anmälan. Händelsen polisanmäls också, men då det inte gick att identifiera vem kunden var, får det inget rättsligt efterspel, berättar hon.
Utifrån nuvarande rutiner ska chauffören aldrig försöka hindra en kund att lämna bilen. Lotta berättar att rutinerna uppdaterats sedan dess, och att det numera påminns om dem ofta.
– Det går inte att endast berätta vad som gäller vid anställningen och sedan förvänta sig att alla minna allt. Det är mycket information och lätt att glömma, säger hon.
Attacken på chauffören leder till att Arbetsmiljöverket utför tillsynsbesök hos Skellefteå Taxi. Det blir något av ett startskott för en intensiv arbetsmiljösatsning – framförallt kring hur chaufförerna kan skyddas från hot och våld.
I sin granskning konstaterar Arbetsmiljöverket att företaget saknat skriftliga säkerhetsrutiner för arbete som kan medföra risk för våld eller hot om våld. Rutiner för detta togs fram.
Andreas Olofsson är vd för Skellefteå Taxi sedan oktober 2019.
– En översyn av hur vi jobbade med detta visade att vi varit dåliga på att anmäla, eller uppfattningen var att vi var dåliga på det. Nu bestämdes det att allt skulle anmälas, säger han.
Det slog förmodligen över åt andra hållet, tror Andreas Olofsson. Och kan vara en anledning till företaget hade flest anmälningar år 2019. Med sina 21 anmälningar i fjol ligger företaget långt före flera andra riskutsatta branscher, som exempelvis gruvnäringen, sågverk eller byggen.
– När jag går genom händelserna från förra året ser jag mycket som kanske inte borde ha definierats som ”allvarligt”. Enligt arbetsmiljölagen ska allvarliga olyckor och tillbud anmälas. Men frågan är var man drar gränsen för vad som är allvarligt?
Bland det som anmäldes av företaget i fjol finns förutom händelserna som involverade hot och våld exempelvis:
En krock med ett rådjur, utan personskada. Påkörning bakifrån, utan personskador. En taxi som blev påkörd av en herrelös bil och en kund som svimmade. Tre anmälningar har att göra med kunder som backat av, eller nästan backat av handikapprampen. En av dessa olyckor medförde att kunden skadades.
– Flera av de här kanske egentligen inte är att allvarliga. Men en handfull är det definitivt. Olyckorna med rampen exempelvis. Här genomförde vi åtgärder direkt och det har inte upprepats sedan dess.
Det enskilt farligaste riskområdet för taxibranschen är trafiken.
– Vi har cirka hundra bilar som kör i snitt 10 000 mil per år. Här fokuserar vi på att kontinuerligt utbilda personal i säkerhet och i hur man prioriterar säkerhet. Och att bilarna är i gott skicka, säger Andreas Olofsson.
Ett växande säkerhetsproblem ser han i hot- och våldsituationer.
– Här har vi stärkt upp säkerheten enligt branschrekommendationerna. Det är larm i bilarna, kollegor kan både höra och ge snabb hjälp, och man kan spela in det som sägs i bilarna, säger han.
Skellefteå Taxi har en längre tid försökt ordna tillstånd via Datainspektionen för att införa kameror i bilarna. Ett arbete som nu har påbörjats. Lotta Nilsson tror att det kommer att få stort genomslag när det gäller tryggheten för chaufförer.
– Visst, vi har överfallslarm i bilarna redan, men när du trycker på detta har ju olyckan redan skett. En kamera signalerar ”du är övervakad”, du kan inte göra vad som helst här. Det fungerar. När Taxi Stockholm införde kameraövervakning fick de ned antalet tillbud drastiskt, säger Lotta Nilsson.
Men arbetsmiljöarbetet handlar också om att utbilda i säkerhetstänk och attityder. Att kunna lugna ned aggressiva kunder och avstyra att hotfulla situationer.
– Chaufförerna får lära sig att aldrig dra saker till sin spets. Uppstår en konflikt om en betalning är det bättre att låta kunden gå. Man ska alltid prioritera den egna säkerheten, säger Andreas Olofsson.
Lotta Nilsson berättar att företaget också jobbar med uppföljning av den som varit med om ett tillbud eller olycka. Det är alltifrån att direkt erbjuda samtalsstöd till att se till att kollegor i närheten kommer till platsen och tar över det praktiska.
– Många som är med om en olycka säger ”det gick bra”. Men det är inte säkert att man vet det själv, säger Lotta Nilsson.
En chaufför som tidigare var med om en obehaglig attack kvällstid, ville under en tid undvika kvällskörningar.
– Han tog sig tillbaka till kvällskörningarna, men det fick ta tid. Det är jätteviktigt att det finns en lyhördhet här.
Andreas Olofsson säger att det förebyggande arbetet blir allt viktigare, de försöker upptäcka och anmäla risker innan problem har uppstått.
Vad har ni svårast att påverka?
– Halkan är svår, och halkolyckor är vanliga. Våra chaufförer har ju hela länet som arbetsmiljö. Vi kan sanda vår egen parkering men inte hela stan. Även här försöker vi arbeta systematiskt med att anmäla och upptäcka risker.
Fackförbunden påtalar ofta stress som en säkerhetsrisk. Hur är det för era chaufförer?
– Vi har två stresstoppar, morgonen och eftermiddagsrusningen. Här påminner vi hela tiden om vikten av att säkerheten går först, att man inte ska jaga ikapp tid. Men när vi analyserat de olyckor vi haft är de sällan relaterade till stress, utan annat, vilket vi ser som ett bra tecken.
Fakta
Av Västerbottens totalt 2 539 anmälda allvarliga olyckor och allvarliga tillbud 2015-2020 står ett tjugotal arbetsställen för femton eller fler anmälningar. Endast tio står för 20 eller fler. Bland dessa tio finns industriföretag som Martinson, Rönnskärsverken och Kristinebergsgruvan. Här finns också Skellefteå Taxi.