Norran kan berätta hur arkitektbyråerna föreslagit bebyggelse och de idéer som finns.
Link. I förslaget finns en bra sikt från stadskärnan och upp mot Resecentrum via Trädgårdsgatan. Man vill ha många lokaler i gatuplan och vill satsa på park- och grönytor. Lösningen av busstrafiken anser man är en utmaning i området. ”Busstationen överdäckas med bostäder.”
Det betyder att det byggs ett tak över delen där bussar ska ansluta. Bostäderna kommer närmast järnvägen och framför det, mot gatan, vill man skapa ”Skellefteå highline”. Där ska det finnas möjlighet till park och rekreation.
Det ska satsas på ett hotell längst ut mot E4. I övrigt finns ett parkeringshus med solceller på taket, bostäder, kontor och handel efter gatan.
Link är också lite oroliga att det kan en ”baksida” mot Norrböle och har försökt hitta lösningar där.
”Resecentrum sträcker sig över järnvägen och knyter samman stadsdelarna.”
Det skapas också en tunnelpark mot Norrböle. ”En bred tunnel med parkering och butikslägen knyter samman Norrböle med centrum.”
Mana. Här vill man satsa på ett Resecentrum i bottenplan med hotell ovanpå. En perrong planeras på norra delen av järnvägen och ovanpå spåret planeras handel och restauranger.
Mana anser att bussangörningen vid busstationen kräver ytterligare utredning. ”Bussterminal i bottenplan, som kombineras med bostäder ovanför. Utredning pågår för att utnyttja ett källarplan för angöring av buss samt placering av bussterminal mot järnväg istället för samnyttjande.”
I var sitt ytterområde på gatan föreslås bostäder. ”Västra: Tre stycken punkthus, med tillhörande garage mot järnvägen. Östra: Två sammanbyggda huskroppar, med garage under intilliggande byggnad.”
Det finns en galleri intill resecentrum. Den ska ligga i ett bottenplan, i övrigt blir det kontor och parkering under mark. Dessutom vill man bevara gamla stationshuset och flytta det mittemot Resecentrum, där det idag finns en parkeringsplats.
Sandell Sandberg. Firman har lagt fram två olika skisser för området. I ena är järnvägen överbyggd från E4 till Lasarettsvägen. ”En helhetsidé där en lägre park får vara flodfåra för offentliga rörelser.”
Den andra är mer traditionell där järnvägen är öppen.
Sandell Sandberg vill ha öppna ytor vid Resecentrum och skapa en möteplats tillsammans med kulturhuset. De vill också skapa bebyggelse på båda sidor om järnvägen. Upp mot Norrböle byggs fyra bostadshus, med lägenheter, kontor och parkeringar. Under järnvägen går en gång- och cykeltunnel.
Längst ut mot E4 efter Södra Järnvägsgatan föreslås att det byggs ett hotell. Efter gatan ska det också byggas en hel del hus med bostäder, andra lokaler och parkering. Sandell Sandberg funderar även över angöringen av bussarna och anser att det krävs en del utredning kring detta. Det är enda förslaget där busstationen ligger öster om Resecentrum.
Tyrens. Här har man provat nya tankar för att ta sig an Resecentrum. Tyrens tycker också att det är viktigt att delen upp mot Norrböle inte ska upplevas som en baksida. Dessutom vill man ha in grönska i området. En utmaning ser man i lösningen kring busstrafiken.
”Resecentrum utgör mittpunkten och centrum för den nya bebyggelsen längs Södra Järnvägsgatan. Resecentrums huvudbyggnad i två plan förbinder den övre järnvägsnivån och den undre nivån mot gatan. Byggnaden ansluter till en torgbildning som binder ihop resecentrum och Sara kulturhus.”
Tyrens vill också satsa på solceller, takodling, bostäder, kontor och handel. Längs ut mot E4 byggs ett hotell med en dagvattenpark intill. Dessutom vill man bevara det gamla stationshuset. ”Det gamla stationshuset får ett nytt liv och ett nytt läge, i direkt närhet till Resecentrum.”
Byggnaden flyttas till en plats mitt emot blivande busstationen, söder om Södra Järnvägsgatan.