– Det försvårar för den enskilde brukaren att ta egna beslut om skyddsåtgärder för att inte bli smittad, säger en källa med insyn till Norran.
Enligt uppgifter till Norran har personal som informerat oroliga brukare, anhöriga eller personal på andra boenden om att det finns coronasmitta på deras boenden blivit uppläxade av sina chefer.
Anledningen ska vara sekretess, något som inskärptes vid ett möte med chefer som vård- och omsorgschef Ejja Häman-Aktell höll före påsk. Budskapet var att personal inte får svara på allmänna frågor om det finns smittade på ett boende och det tycker personal är märkligt.
– Vid andra smittsamma sjukdomar, som exempelvis vinterkräksjuka, sätter man upp varningsskyltar på avdelningarna. Varför inte nu?, säger källan.
Norran kan även konstatera att omsorgen tagit lättare på sekretessen utåt tidigare i samband med ett skabbutbrott på ett vård- och omsorgsboende. I det fallet fick Norran det bekräftat vilket boende det gällde och antalet smittade.
Sekretess hinder
Enligt personal som Norran pratat med ska berörd personal inte ha pekat ut någon särskild person som smittad, utan enbart bekräftat om smittan finns eller inte på boendet.
– Sekretessen får inte hindra från att skydda brukare och vårdpersonal från att smittas. Jag ifrågasätter om allmänna frågor omfattas av sekretesslagen? säger källan.
Enligt källan gäller sekretessen om coronasmitta gentemot andra brukare på boenden, deras anhöriga, anhöriga till den smittade om det inte finns samtycke i journalen, samt gentemot personal – innan ett covid-19-test har visat positivt. Det vill säga när det enbart finns misstanke.
Hen anser att detta även innebär en risk för vårdpersonal som enbart använder basala hygienrutiner. Förstärkt skyddsutrustning får man endast vid konstaterad covid-19, enligt vad hen erfar.
Något särskilt skäl till att sekretessen är så hård i detta fallet har enligt källan inte angivits.
Högt i tak
Vård- och omsorgschef Ejja Häman-Aktell medger att hon diskuterat bland annat rutiner kring sekretess och hur man ska kommunicera med anhöriga och brukare med cheferna förra veckan.
– Jag vill ha högt i tak, men sekretessen är jätteviktig. När det gäller sekretessfrågor kontaktar vi vårdhygien, inom Region Västerbotten för råd. Vi följer också regionens riktlinjer om vem som informerar om vad. Och vi utarbetar nu också rutiner för hur vi ska kommunicera med brukare och anhöriga.
Hon tillägger att det också är viktigt att diskutera hur man ska förhålla sig till sekretessen i arbetsgrupperna.
– Givetvis vill vi inte hindra någon att prata men vi har patientsekretess och sekretess kopplad även till medarbetare.
Det verkar göras olika bedömningar i sekretessfrågan beroende på diagnos.
Hur ser du på det?
– Vi samråder med vårdhygien i dessa frågor.
Norran har svårt att förstå varför man inte kan göra klart för personal i omsorgen att på det här boendet eller det här boendet finns misstänkt eller konstaterad smitta, utan att berätta vilka brukare det rör.
Hur motiverar ni det?
– Medarbetare ska absolut få information om smitta finns på deras boende.
När det gäller brukare och anhöriga svarar hon att om det finns smitta på ett boende där brukaren bor eller från anhöriga till brukare som bor på boendet så kommer de att svara ”ja” ifall det finns konstaterad covid-19 där. De kommer däremot inte att gå in på vilken enhet som smittan finns på om inte brukaren berörs direkt.
– Jag tänker att jag själv skulle vilja veta om detta för att känna mig trygg.
Hon tillägger:
– Vid frågor om antalet smittade eller avlidna så kommer vi att bekräfta Region Västerbottens besked, vilket vi ju också redan gjort. Däremot kommer vi inte att uttala oss om vilka boenden de handlar om.
Många av dem som hör av sig till oss vågar inte lyfta kritik till sina chefer. De är rädda.
Vad säger du om det?
– För mig är alla frågor viktiga, stora som små. Det är jätteviktigt att vi pratar om det här, att chefer finns som stöd för att trygga och lugna både anhöriga, brukare och personal.