Det var i samband med allhelgona som räddningstjänsten i Skellefteå fick möjligheten att vara i ett helt tomt parkeringshus i Skellefteå under en förmiddag för att öva in en taktik som de tänkt använda i större parkeringsgarage under jord.
– Det här är ett unikt tillfälle när garaget har renoverats och är stängt.
Scenariot de övade in under jord i parkeringshuset Pantern var en bil som brinner i garaget, någon som är på väg ner och ringer SOS alarm som i sin tur larmar ut räddningstjänsten. På plats fanns åtta stycken personer från styrkan i Skellefteå för att träna.
Vad går taktiken ut på?
– Den bygger på att ordna med rökventilationen av garaget och rekognosera möjliga angreppsvägar närmast branden. Det finns tre eller fyra olika trapphus så det kan bli en lång rökdykarväg. I ett verkligt fall hade vi även haft med Bureå och Skelleftehamns kårer med 3-4 rökdykargrupper. Nu gick det att lösa med en. Men enkelt uttryckt handlar det om att reka vars branden är belägen och utgå från den.
Hur gick övningen?
– Den föll väl ut. Det blev en snabb och enkel insats. De som övade gjorde enligt upplägget vi hade tänkt oss. Hade det varit skarpt läge hade det blivit mycket knepigare än nu när det var en simulerad övning. Det går inte helt att efterskapa hur röken beter sig. Vid en riktig brand skulle det ta en timme innan det blir bra sikt efter att elden är släckt. Det skulle också krävas saneringsåtgärder innan det är återställt. Röken skadar alla bilar som står i garaget och elektroniken i bilarna påverkas, vilket ger stora ekonomiska konsekvenser.
Hur lång tid tog det?
– Det tog en halvtimme att släcka den. Vi brukar försöka förbereda gruppen inför varje övning. Det är bättre att de är förberedda på vad de ska göra än att de får en övningsuppgift osedd. Den här gången fick gruppen en halv timmes förberedelsetid. Men vi brukar göra olika övningar under varje arbetspass. När vi övar kan vi också hitta något som behöver rättas till och justera.
Vad är skillnaden mellan att släcka en brand ovan jord och en under jord?
– Under jord är det svårare att få en överblick av vad som händer. Det är större utmaningar att hitta var det brinner någonstans. Det blir också längre inträngningvägar när man rökdyker. Det är också en mer komplex situation att få till rökgasventilering.
Varför är det så svårt att få göra en övning i ett parkeringshus?
– Det beror på att parkeringshusen används jämt. Därför gäller det att ta vara på sådana här möjligheter. Vi fick veta detta en månad i förväg. Skebo ville nämligen veta mer om brandskyddet i parkeringshuset och det är bra för ägaren också att vi är förberedda i fall något sådant här inträffar. Om tillfälle uppstår på samma sätt så är vi intresserade att öva på fler garage, förklarar Daniel Haarala.
För de tio större underjordiska parkeringsgaragen i Skellefteå finns upprättade insatsplaner. Två av de äldsta är Malmiagaraget och Citygaraget som funnits sedan 1960-talet. Garaget i stadshuset Brinken tillhör också en av de äldre garagen, fast det byggdes i början av 1980-talet.
– Vi har som ambition att ta fram insatsplaner för alla underjordsbränder.