Det är första gången en elektrifierad bergkross tas i drift på ett mobilt projekt ute i verksamheten – alltså på plats där materialet också ska användas. I detta projekt innebär övergången till eldrift istället för diesel en minskning på 440 ton koldioxidutsläpp.
För drygt två år sedan såddes ett stort frö till det som nu tagits i bruk i Skellefteå. Då testade Skanska och Volvo CE tillsammans först elektriska fordon i Skanskas bergtäkt Vikan utanför Göteborg i ett forskningsprojekt.
Tio veckors testning visade att koldioxidutsläppen kunde minskas med 98 procent och att en energikostnadsreducering gjordes med 70 procent genom att driva fordonen med el istället för diesel. För Skanskas var det ett viktigt steg mot målet att vara klimatneutrala till 2045. Testet handlade även om att se över nya sätt att arbeta för att effektivisera verksamheten, samt att öka produktiviteten och öka säkerheten.
–Ursprungsprojektet var en bergtäkt och elen har använts i en bergtäkt i Luleå också. Den största skillnaden är att vi tillför mobiliteten. Nu ska vi lära oss av det här. Det har varit en ganska stor investeringskostnad för att komma hit, säger projektchefen David Nordberg, Skanska väg och anläggning.
Både Skellefteå kommun och Skanska, som driver exploateringsprojektet, har jobbat med hållbarhetsfrågor då det gäller Site East. ”Varje detalj i projektet ska optimeras ur ett klimatperspektiv.”, skriver Skanska på sin hemsida och projektet ses som företagets spjutspetsprojekt i fråga om hållbarhet på väg och anläggning.
Skellefteprojektet med bergkrossen, som startade i höstas, är ett samarbete mellan två enheter inom Skanska, det nämnda och Skanska Industrial Solutions (tidigare Skanska Asfalt och Betong).
– De utför losshållning och krossning till oss som underentreprenör. Det är viktigt att samarbeta för att hitta sådana här lösningar, säger Nordberg.
Det krossade materialet kommer sedan att användas som utfyllnadsmaterial på Site East.
– Vi tar fram tillräckligt mycket material för att det ska räcka till alla tomterna, säger Nordberg.
Det här är bara den första fasen i elektrifieringen.
Senare faser handlar om elnätsanslutna grävmaskiner, batteridrivna hjullastare, bergborrmaskiner och lastfordon samt hur ny teknik bland annat kan skapa säkrare täkter.