Det är Future Place Leadership som genomför den årliga rankingen. Den omfattar 75 städer och bygger på 3 500 intervjuer med studenter och yrkesarbetande mellan 20 och 45 år. De svarande är verksamma inom en rad olika bristyrken, som data- och IT– specialister, ingenjörer, processoperatörer, byggarbetare, lärare och de inom hälso- och sjukvård med olika utbildningsnivåer och erfarenhet.
Inte helt överraskande är det storstäder i topp. Göteborg är attraktivast, Stockholm tvåa och Malmö trea. Bland rekordklättrarna i årets index återfinns Gotland som går till en rekordstark fjärdeplats.
Värre är de det för de två nordligaste regionerna Västerbotten och Norrbotten. Trots att man har Sveriges lägsta arbetslöshet och enorma industrisatsningar på fossilfritt stål och batterier till fossilfria elbilar återfinns Umeå först på 16:e plats som högst rankade kommun med Luleå på plats 25. Skellefteå landar på plats 39, och blir då slagen av nykomligen på listan Boden på en 37:e plats.
Future Place Leadership skriver: ”En överpresterare i norr i förhållande till sin storlek är Boden. Skellefteå, som Sveriges 30:e kommun i storlek, underpresterar däremot med sin plats 39. Båda är hemorter för stora gröna industrisatsningar.”
– Redan idag är det skriande brist på kompetens i norra Sverige. Ska regionerna lyckas växa med de 100 000 nya invånare som behövs krävs krafttag inom både samhällsbyggnad och för ökad attraktivitet, säger Marcus Andersson, vd och grundare för Future Place Leadership, i ett pressmeddelande.
Han tillägger också att norra Sverige har en viktig roll att spela både för Sveriges och den globala gröna omställningen.
Future Place Leadership menar att förmågan att attrahera framtidens efterfrågade unga arbetare, vilket är väldigt viktigt för landets kommuner, regioner och arbetsgivare, bygger på en rad olika faktorer.
– Vissa, som geografiskt läge och sociala och ekonomiska strukturer, kan vara svåra att snabbt förändra. Men ofta finns goda möjligheter att öka attraktionskraften genom att lyfta och synliggöra dolda värden i kombination med ökad förståelse för sina målgruppers behov och preferenser, säger Marcus Andersson.