Hotar stoppa ambulansflyg om Skellefteå inte inkluderas

Till skillnad från både Umeå och Luleå är Skellefteå Airport inte en beredskapsflygplats. Det vill säga en flygplats med beredskap för samhällsviktiga flygtransporter. Nu protesterar kommunen mot detta.

I ett remissvar skriver Skellefteå kommun att även Skellefteå Airport borde utses till beredskapsflygplats.

I ett remissvar skriver Skellefteå kommun att även Skellefteå Airport borde utses till beredskapsflygplats.

Foto: TT

Skellefteå2022-01-15 08:00

För att säkerställa beredskapen att kunna ta emot samhällsviktiga flygtransporter har regeringen gett Trafikverket i uppdrag att se över beredskapsflygplatserna. I dagsläget finns 22 städer med på denna lista, däribland flera städer i norra Sverige, som Gällivare, Luleå och Umeå.  

I ett remissvar till Trafikverket angående en delrapport om beredskapsflygplatser protesterar Skellefteå kommun. Enligt kommunen uppfyller man flera av de kriterier Trafikverket satt upp, exempelvis ett rimligt avstånd till länsdelssjukhus, akutmottagning och helikopterplatta. 

Då Sverige är ett avlångt land, som ställer höga krav på infrastruktur gällande tryggheten för invånare, är det ”med stor förvåning” förslaget endast innehåller 22 flygplatser, skriver kommunen: ”För Skellefteåregionen  är Skellefteå Airport en essentiell livsnerv”, fortsätter kommunen.

I skrivelsen påpekas också att Skellefteå Airport i dagsläget på frivillig basis öppnat upp flygplatsen för totalt cirka 520 ambulansflygningar sedan kommunen övertog ansvaret för flygplatsen. Men det kan upphöra nu: ”Systemet med frivillighet kan givetvis inte fortsätta i det fall regeringen beslutar att Skellefteå Airport inte ska vara beredskapsflygplats.”

Skellefteå kommun vill därför ”med bestämdhet” uppmana regeringen att inkludera Skellefteå Airport på listan över beredskapsflygplatser. 

Fakta

De ordinarie flygplatserna är idag:

Gällivare

Luleå

Umeå

Åre-Östersund

Sundsvall-Timrå

Stockholm Arlanda

Göteborg Landvetter

Visby

Ronneby

Malmö

I Trafikverkets rapport från 2020 föreslogs även Jönköping, Karlstad, Kiruna, Linköping-Malmen, Lycksele, Mora, Skavsta, Uppsala-Ärna och Örebro.

I delrapporten från augusti 2021 kompletteras listan med Trollhättan-Vänersborg, Växjö och Kristianstad.

Källa: Trafikverket.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!