Fem personer omkom i samband med hissolyckan. Den förundersökning som öppnades på måndagen gällande grovt arbetsmiljöbrott i fem fall har nu utvidgats till att omfatta ytterligare två fall av arbetsmiljöbrott, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande vid 13.30-tiden på onsdagen. Detta gäller framkallande av fara för annan.
– De nya brottsmisstankarna handlar om två personer som undgick att följa med hissen i fallet, säger senior åklagare och förundersökningsledare Gunnar Jonasson, i pressmeddelandet.
– De vittnesuppgifter vi har är att han hoppade ut ur hissen innan fallet, möjligen under, det håller vi på att försöka klarlägga, säger Gunnar Jonasson till P4 Stockholm.
– Den ena gick inte in i hissen.
Tekniker gör undersökningar på plats och identifieringsarbetet av de fem omkomna personerna pågår. Dessutom arbetar haverikommissionen för fullt.
Någon tidplan för när polisens arbete med identifiering och kontakt med anhöriga kommer vara klart går inte att lämna, står vidare att läsa i pressmeddelandet.
Skelleftebolaget Alimak hade tre av sina experter med på olycksplatsen i Sundbyberg på tisdagen. De gjorde då uppenbara observationer, enligt vd Ole Kristian Jødahl.
– För det första så vill jag bara igen säga hur djupt tragisk denna olycka är och ofattbart fortsatt för oss. Våra tankar går till alla de som är drabbade och deras familjer, säger han till Norran.
Företaget satte upp sitt kristeam omedelbart på måndagen efter olyckan skett, fortsätter han.
– Vi kallade också in våra experter och fick då vara på plats där på tisdagen och vi gjorde där observationer.
Tre personer från Alimak Group, som företaget kallar seniora experter, var på olycksplatsen under tisdagen för att titta närmare på olycksplatsen.
– Vi hade tre av våra experter med in där under gårdagen tillsammans med myndigheterna och vi har gjort uppenbara observationer. Vi har sett att två mastsektioner inte varit bultade ihop. Det kan då vara en grund till att den här har fallit ner, säger han.
Vilken våning detta har observerats på kan han inte säga, däremot att de observerat att det på en plats inte har varit ihopbultat.
– Vid ihopskruvningen av två sektioner ser man inga spår av bultar eller några bultar. Det är en tragisk händelse och vi vet inte hur det skett men det är det här vi kan observera på sajten.
Alimak har inte varit delaktiga i det arbetet, utan sålde hissen 2017.
– Då är vi normalt inte involverade i hur den installeras eller i den dagliga kontrollen av den och det har vi inte varit här heller. Men det är vi som utarbetat underhållsmanualen och installationsmanualen. Operatörs- och underhållsmanualen inkluderar dagliga säkerhetskontroller som vi har gjort och skickat med, men vi har inte gjort arbetet.
Den finns också på olika språk, fortsätter han.
Ser myndigheterna detta som en trolig anledning?
– Det kan jag inte säga något om. Det är myndigheterna som gör den undersökningen. Det är det här vi har gjort när vi haft vårt folk på platsen. Undersökningen fortgår men vi menar att det är viktigt att komma ut med det vi vet.
Den hiss som användes vid olyckan är en Alimak Scando 650, en standardhiss som används på byggarbetsplatser för att transportera passagerare och material på höjd.
Med anledning av arbetsplatsolyckan kommer det, på initiativ av fackförbundet Byggnads och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen, att hållas en tyst minut på landets byggarbetsplatser.
Den tysta minuten hålls på måndag den 18 december klockan 09.30, en vecka efter att olyckan inträffade.