Under lördagen inträffade två snöskoterolyckor i Västerbotten. Under förmiddagen skedde en olycka i Vännäs där en ung man fördes med ambulans till sjukvård.
Senare på dagen skedde en olycka i Byske. En snöskoter krockade med en personbil och en kvinna i 30-årsåldern skadades allvarligt och fördes till sjukhus, enligt uppgifter från ambulansen i Skellefteå. Denna olycka skedde inne i samhället, i närheten av en bensinstation. Det är oklart om den skadade kvinnan körde snöskotern.
"Visst är det är tragiskt," säger Magnus Nyberg, styrkeledare hos räddningstjänsten i Skellefteå om dagens olyckor.
– Oftast kör man lite för fort. Det är mycket mera motor i dagens skotrar. Nästan lika mycket som i en bil.
Den rika snömängden gör att flera är ute och kör.
– När det är mycket snö kör man mera utanför leder. Man ska ut och "pumpa puder". Då händer det att man kör på en stock eller en sten.
Per-Olov Wikberg är samordnare på nationella snöskoterrådet.
– Snabba skotrar har vi haft många år och det blir allt fler som kör snöskoter. Den vanligaste olyckan är att man tappar kontrollen och kolliderar med fasta föremål, säger han.
I år har en omkommit i en snöskoterolycka i Sverige, säger han.
– Vi har haft en period med flera olyckor nu. Det hänger ihop med att vi blir allt fler som kör snöskoter. Det sker olyckor när man krockar med träd eller stenar, passerar vägar, drunkningsolyckor.
För att förebygga olyckor är förarprov och information viktigt, säger han.
– Nu har vi en maxhastighet på 70 kilometer i timmen, men de flesta skotrar går dubbelt så fort. Det är viktigt att man informerar och kommunicerar med snöskoteråkarna. Allt från hastigheten som man måste hålla ner till att vara försiktig när man kör ut från en öppen myr.
Här kan du läsa mer om snöskotrar och säkerhet.