Felet upptäcktes tidigt på onsdagsmorgonen.
– Vad det beror på vet vi inte riktigt ännu. Vi kan inte förklara det. Vi felsöker och hoppas att vi ska kunna hitta felet och åtgärda det så fort vi kan, säger Mimmi Jonsson, kommunikatör vid Skellefteå Kraft.
Enligt Skellefteå Krafts driftinformation ska det röra sig om ”en version av tjänstefördelare”
– Det betyder att störningen gäller kunder som har en viss sorts hårdvara. Våra bredbandskunder har olika versioner av hårdvaror och det här felet gäller bara kunder med en viss hårdvara.
Det finns ingenting som de drabbade kunderna kan göra i nuläget.
– Har man det här problemet är det bara att avvakta. När det här är fixat kan det bli aktuellt att starta om sin utrustning, men det behöver man inte göra i nuläget. Vi kommer uppdatera driftinfon på vår hemsida så fort vi har besked att ge.
Hur många kunder är berörda?
– Jag fick en uppskattning av cypernät om att det kan beröra kring 6 000 kunder.
Har problemet med kylan att göra?
– Nej, det har ingenting med kylan att göra, säger Mimmi Jonsson.
Felet ska gälla kunder med hårdvaruversionen Genexis XG6846B, Vit dosa med svart rand vid PWR, WAN, LAN -lamporna.
Uppdatering 10.55:
Nu har de drabbade kunderna fått tillbaka sin internetanslutning. Det var ett mjukvarufel som orsakade problem för hårdvaran.
– Personer som har den här hårdvaran behöver göra en omstart av sin utrustning. De kan hitta instruktioner på Skellefteå Krafts driftinformationssida, säger Mimmi Jonsson.