Enligt tidningen Market redovisar XXL en justerad rörelseförlust på 107 miljoner norska kronor för fjärde kvartalet 2022. Företagets omsättning har samtidigt sjunkit med 13,2 procent jämfört med i fjol.
– Retailmarknaden är fortfarande tuff och sporthandeln är inget undantag. Många konsumenter har mindre pengar att spendera på sport- och friluftsutrustning på grund av att priserna på allt annat stiger, säger Stein Eriksen till Market.
Företaget tvingas nu vidta åtgärder för att vända utvecklingen. Sedan tidigare har man meddelat att all verksamhet i Österrike ska avvecklas.
– Vi har dragit ned på inköp och investeringar, reducerat kostnader, säkrat kapital från våra ägare och förhandlat fram nya låneavtal med banken. Det kommer också stärka XXL på en tuff marknad, säger Stein Eriksen till Market.
Planen är att det 2 400 kvadratmeter stora XXL-varuhuset på Solbacken ska stå klart i mars. Totalt väntas butiken skapa mellan 35 och 40 nya arbetstillfällen.
– Vi har många kunder från Skellefteå redan idag som antingen får handla på nätet eller besöka oss i Umeå eller Luleå. Det är därför positivt att ytterligare stärka vår närvaro i en modern lokal i bästa handelsläge, sade XXL:s Sverige-vd Anders Lindblom till Norran i april 2022.