Felet uppstod i hälsocentralens återuppringningssystem för drygt en vecka sedan och upptäcktes i tisdags. Ett antal patienter som trodde att de lämnade information till hälsocentralens röstbrevlåda talade i själva verket in meddelanden på en privatpersons mobiltelefon.
Privatperson larmade
Självklart är det allvarligt att det skett, och vi ska säkerställa att det inte händer igen vare sig här eller någon annanstans.
Det hela upptäcktes då personen som fick meddelandena larmade om saken.
– Vi har utrett vad som hänt och det beror på ett handhavandefel. Numret från den patient som först hörde av sig en morgon råkade bli registrerat som ett arbetsnummer, därmed fick den personen sedan meddelanden som skulle till hälsocentralen, säger Carola Degerman, verksamhetschef vid Erikslids hälsocentral.
Hon kan inte svara på exakt hur många patienter som drabbats, men säger att samtliga blivit kontaktade.
– Det har inte blivit fel för alla som ringt under veckan, bara för en del, säger hon.
Med tanke på sekretessen – borde ni inte ha ett säkrare system?
– Det har har aldrig hänt förut, och det ska inte hända igen. Det är den mänskliga faktorn som råkat ställa till, säger hon.
Händelsen är anmäld som en avvikelse och nya, tydligare rutiner ska tas fram för samtliga hälsocentraler i regionen.
Har känslig information hamnat fel?
– Nej, det handlar ju främst om tidsbokning hos sköterska och läkare. Men självklart är det allvarligt att det skett, och vi ska säkerställa att det inte händer igen vare sig här eller någon annanstans, säger Carola Degerman.