Tre år, 40 000 stubbar och 30 miljarder kronor

På en månad när har det nu gått tre år sedan det stod klart att Northvolt skulle etablera sig i Skellefteå.
Redan vid Almedalenveckan sommaren 2017 offentliggjordes det att det bara var Skellefteå och Västerås kvar. Den 19 oktober berättade Northvolts vd Peter Carlsson att Skellefteå skulle få fabriken för battericeller.

Northvolt Ett på Bergsbyns industriområde i september 2020.

Northvolt Ett på Bergsbyns industriområde i september 2020.

Foto: Adam Savonen, drönarbild

Skellefteå2020-09-19 12:00

Här är några datum i Northvolts historia:

2017:

19 oktober: Klart att Northvolt väljer Skellefteå för etableringen av fabriken och Västerås för den så kallade demolinan.

19 oktober: Skellefteå kommun satsar 100 miljoner kronor på att bland annat bygga ut infrastrukturen i anslutning till Bergsbyns industriområde där Northvolt planerar att uppföra sin fabrik.

2018:

27 april: Första spadtaget tas för Northvolt Labs på Finnslätten i Västerås.

23 maj: Skellefteå Kraft gör en partnerinvestering om tio miljoner euro i Northvolt.

7 juni: Northvolt får klartecken av mark- och miljödomstolen att påbörja bygget fabriken till den första produktionslinan.

8 juni: Arbetet att avverka skog på Bergsbyns industriområde påbörjas.

Augusti: Northvolt ansöker om samråd den andra produktionslinan ungefär ett halvår tidigare än väntat och får klartecken i april 2019.

September: Northvolts vd Peter Carlsson berättar att totalkostnaden för Skelleftefabriken blir 30 miljarder kronor, inte 40 miljarder kronor som tidigare sagts.

Oktober: Northvolt kompletterar sin batterifabrik i Skellefteå och demolinan i Västerås med en fabrik för batterimoduler i Gdansk, Polen. Totalt kommer 100 anställda att jobba där.

2019:

12 juni: Northvolt presenterar att företaget fått in en finansiering om en miljard dollar och att företaget ingått ett samarbete med VW om en fabrik i Tyskland.  Samtidigt berättar vd Peter Carlsson att orderstocken är över 120 miljarder kronor.

26 november: Norran avslöjar att det är aktuellt att bygga en fabrik som ska producera syntetisk grafit till litiumjonbatterier på nya industriområdet Hedensbyns Site East. Sedan dess har ytterligare tre större möjliga etableringar presenterats, varav en ska ligga inne på Northvolts eget område.

14 december: 2030 siktar Northvolt på att hälften av materialet i nya batterier ska vara återvunnet.

21 december: Hela Northvolts ansökan för Northvolt Ett är inlämnad till mark- och miljödomstolen. Fabriken beräknas få en yta av 500 000 kvadratmeter och som mest kommer Northvolt att bygga fem produktionlinor a´ 8 GWh. Produktion i Skellefteå blir högst 200 000 ton litiumjonbatterier per år. När fabriken är i full gång räknar Northvolt med att ha 2500-3000 personer direkt anställda i Skellefteå.

2020:

14 maj: VW investerar motsvarande 4,8 miljarder kronor i Northvolt Zwei i tyska Salzgitter som planeras stå klar 2024.

18 maj: Fabrikschefen i Skellefteå, Niclas Stengård, gör sin första dag. Han var tidigare fabrikschef för en av Sandviks två fabriker i Gimo

1 juni: Norska Hydro och Northvolt ska etablera en joint venture för återvinning.

13 juli: BMW tecknar långsiktigt leverantörsvatal för battericeller med Northvolt värt 2 miljarder euro. Battericellerna kommer att produceras från 2024 vid Northvolt Ett.

29 juli: Lånefinansieringen presenteras: 1,6 miljarder dollar affärsbanker, pensionsfonder och offentliga finansinstitut. Northvolt har nu hittills samlat in över 3 miljarder dollar i eget kapital och lån för de två fabrikerna i Sverige och Tyskland, samt till forskning och utveckling. Northvolt riktar sig till en marknadsandel på 25 procent i Europa 2030 med 50 procent av råvaran skyddad från återvunna batterier.

Northvolt bakgrund

Northvolt grundades 2017 under namnet SGF Energy.

Northvolt gick i mars 2017 ut och gjorde en pitch för att hitta den mest lämpliga staden/kommun till företagets planerade batterifabrik. Northvolt leds av Peter Carlsson, tidigare logistikchef på Tesla. Northvolt tog tidigt in motsvarande cirka 115 miljoner kronor och bland finansiärerna fanns Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och statligt ägda innovationsmyndigheten Vinnova.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!