Inspektörerna ändrade fokus – från maten till trängseln

2020 blev ett arbetsår som sent ska glömmas. Miljöinspektörerna på Skellefteå kommun fick lägga en hel del annat åt sidan för att sköta trängselbevakningen.

Sandra Wallström och Emil Arvidsson är miljöinspektörer på Skellefteå kommun, och sköter trängselkontroller.

Sandra Wallström och Emil Arvidsson är miljöinspektörer på Skellefteå kommun, och sköter trängselkontroller.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2021-03-12 07:30

Kontrollerna handlar om trängseln på alla typer av serveringar: Restauranger, snabbmatsställen, caféer och krogar. 

Nio anställda gjorde totalt 224 fysiska besök. Två av miljöinspektörerna är Emil Arvidsson och Sandra Wallström. 

De ägnade mycket tid under sommar och höst för detta arbete, på dagar, kvällar och nätter. 

Då var det fortfarande fritt att servera alkohol hela kvällen, vilket gjorde att trängseln ofta ökade när folk cirkulerade runt baren (där man inte får stå och hänga) samt blev mera berusade.

I november kortades serveringstiden för alkohol till 22:00 och numera är den som bekant 20:00. Då lugnade det ner sig med trängseln.

– Numera är det så lite besökare att vi inte är ute så ofta för kontroller. Man lider med företagarna när man ser hur lite gäster de har, säger Emil och Sandra. 

Vi träffs utomhus så de kan fotograferas utan munskydd. När de gör inspektioner tar de alltid på sig skydden även om det finns nackdelar när en myndighetsperson döljer ansiktet.

– Det är synd att man inte kan visa ett vänligt leende, säger Sandra. 

De säger att företagarna försöker att göra rätt.  

Men visst har det funnits saker att diskutera. 

– Från början var det rätt mycket prat om avstånden mellan bord, och vi hade även diskussioner om trängseln i entréer. 

Vad har då varit mest besvärligt? De svarar att det har varit jobbigt när reglerna ändras så ofta och med så korta varsel.

– Vi har också fått många frågor som handlar om annat än trängselkontrollen som vi försökt svara på. Frågorna har kommit både från företagare och allmänhet, säger Sandra Wallström.

De säger att folk har varit rätt flitiga på att tipsa om ställen som inte följer regler. 

– Det är tacksamt med tips, men man måste också betona det personliga ansvaret. Är man gäst på ett ställe där det är trångt bidrar man ju själv till trängseln. 

Avdelningen för miljö, hälsoskydd, och livsmedel har lagt ner drygt 1 000 timmar på trängseltillsyn under 2020. Det har inneburit att en del annat fått vänta. 

– Livsmedelskontroller har minskat, men de görs i treårscykler, så det kan vi ta igen ett annat år. Totalt sett tycker jag att vi har hunnit med arbetet riktigt bra, säger verksamhetschef Elisabeth Berggren.  

Det har utfärdats en handfull förelägganden. De har gått till företagare som inte har skärpt upp rutinerna efter tidigare besök. 

– Det har handlat om tillgången till handsprit, skyltning och avstånd mellan bord. Det har inte varit några allvarligare avvikelser. 

– Jag vill också poängtera att gästerna har ett stort ansvar. De ska följa instruktioner på platsen och de ska följa de allmänna råden från folkhälsomyndigheten. 

Vikarier har man inte satt in, eftersom det inte finns pengar. 

– Trängseltillsynen är inget vi tar avgift för. Vi fick ett statligt bidrag på 388 000 kronor för år 2020 men det täcker inte kostnaderna, säger Elisabeth Berggren.

De flesta ordinarie kontroller som avdelningen gör betalas av företagarna genom avgifter. Nu när de minskat något i antal så minskar alltså intäkterna. 

Resultatet blev därför ett minus på cirka en miljon.  

Nu är vi inne i ett nytt år, och pandemin är inte över. Reglerna för serveringar fortsätter att ändras ofta, och med korta varsel. 

– Det är lovat fortsatt statligt stöd, men jag vet inte utformningen än, säger Elisabeth Berggren. 

Covid-kontroll

Kommunerna gör trängselkontroller på serveringsställen. 

Länsstyrelserna ansvarar för kontrollen på allmänna platser, såsom affärer, gallerior, idrottshallar. 

I båda fallen kontrolleras om regler följs. Om inte så riktas kraven mot den ansvarige företagaren eller arrangören. Denne ska i sin tur säga till gästen/kunden/besökaren.

Medborgarna ska följa instruktioner som ges på sådana ställen. De har även ett ansvar för att känna till folkhälsomyndighetens allmänna råd och följa dem. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!