Trafikverket: Vi vill satsa på vägarna i Skellefteå

Trafikverket vill satsa 799 miljarder den närmaste tioårsperioden, varav hälften går till nya byggen. Det presenterade generaldirektör Lena Erixon vid den presskonferens som just pågår.

Generaldirektör Lena Erixon vid dagens presskonferens.

Generaldirektör Lena Erixon vid dagens presskonferens.

Foto: Trafikverket

Skellefteå2021-11-30 10:33

Det handlar om förslaget till nationell infrastrukturplan för åren 2022-2033 som Trafikverket nu ska lämna till regeringen. 

– Vi satsar på att utveckla näringslivets konkurrenskraft. Det är bland annat att uppgradera våra vägar till att klara 74 tons fordon, det vill säga BK4. Fram till 2029 ska vi ha förstärkt många av vägarna, och sedan fortsätter vi med resten.

En förutsättning som regeringen krävt ska ingå är att Norrbotniabanan ska påbörjas mellan Skellefteå och Luleå under planperioden.  

– Det ska vi också genomföra, och satsar tre miljarder, sade Lena Eriksson. 

Det påpekas också att järnvägsbygget  Dåva-Skellefteå är möjligt att skynda på, men framgår inte direkt om man vill göra det.

Dessutom ska järnvägens signalsystem bytas ut i hela landet vilket kommer att vara en förutsättning för utbyggnaden av exempelvis Norrbotniabanan. Nya systemen gör det också möjligt att köra tågen fortare, och det utlovas mera punktliga tåg. 

För vissa av satsningarna i Norr- och Västerbotten vill Trafikverket ta upp lån, annars hade det inte varit ekonomiskt möjligt. Särskilt nämndes de stora satsningarna på Malmbanan mellan Luleå och Riksgränsen som gör tyngre tåg möjliga. Det görs också dubbelspår mellan Luleå och Boden. 

– Dessa stora satsningar är nödvändiga med tanke på de stora näringslivssatsningar som pågår i norr.

Ett exempel som särskilt nämns är E4 förbifart i Skellefteå. 

Ännu en konkret satsning som nämndes på den nationella presskonferensen var den så kallade Skellefteåtriangeln med förbättringar och åtgärder på flera vägar.

Även E4-breddning och mötesseparering Gumboda-Grimsmark ingår i planen samt mellan Broänge och Ljusvattnet.

Om regeringen skulle vilja satsa extra pengar är det också möjligt att göra hela E4 klar ända till Yttervik, alltså även förbi Lövånger och Bureå. Men då krävs alltså extra pengar, påpekas det. 

– Det är en tydlig skillnad på denna plan jämfört med den liggande, genom att vi satsar extra mycket på norra Sverige, sade Lena Eriksson. 

Förslaget ska nu ut på remiss, och regeringen kan fatta beslut någon gång mellan april och sommaren. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!