Kontoret finns i Tietos gamla lokaler på Kyrkgränd i centrala Skellefteå sedan december. Här finns drygt 20 arbetsplatser. Just nu är det fyra anställda på plats på kontoret, som även används som mötesplats av andra som arbetar inom Trafikverket region nord.
Men till sommaren blir de förmodligen fler i huset.
– På sommaren händer det mer ute på fältet i form av undersökningar och projektering. När vi sedan bygger blir det byggledare och andra som kommer att arbeta här, säger Maria Erlandsson.
– Jag tror vi kommer att trivas.
På plats finns en kommunikatör, en projektingenjör och två miljöspecialister.
– Vi arbetar med detaljplanering kring miljöfrågor, exempelvis var massor ska läggas och hur man ska gå tillväga när man bygger vid bäckar, säger Patric Söderström.
Miljötillstånd för bron över Skellefteälven och arkeologiska lämningar är andra frågor de har på sitt bord.
En projektledare som ska ansvara för produktionen ska rekryteras, men det har blivit förskjutet på grund av överklagandena.
Detta till trots fortsätter arbetet enligt plan, enligt Maria Erlandsson. De överklagade planerna ligger hos regeringen för behandling.
– Vi vet inte hur lång tid det tar, säger Maria Erlandsson.
Ni har inte fått några hintar?
– Nej. Vi jobbar efter olika scenarier.
Just nu pågår arbete med att ta fram bygghandlingar för att upphandla entreprenörer, men innan järnvägsplanerna vunnit laga kraft får Trafikverket inte tillgång till marken där banan ska gå. De måste då söka en lantmäteriförrättning för att bilda järnvägsfastigheten där järnvägen ska gå. Efter det ska skogen avverkas. Det handlar om elva mil järnväg genom stora skogsområden.
Det ska även hållas ett samråd för Båtvikstjärn, som ska fyllas ut delvis då Norrbotniabanan går tätt mellan tjärnen och E 4.
– Vi måste jobba snabbt när planerna väl blir godkända. Inte bara vi utan även kommunen, lantmäteriet och domstolarna. Det finns risk för en viss förskjutning på grund av det. Men vi vill komma igång med att bygga så fort som möjligt.
– Vi startar i vår även arbetet med sträckan norrut genom Byske, mot Piteå. Det är ytterligare fem mil genom kommunen. Det känns jättebra, säger hon.
Processen kommer att bli densamma som den som varit söder om Skellefteå.