Nytt kontor för Norrbotniabanan i Skellefteå

Järnvägsplanerna är överklagade men arbetet med Norrbotniabanan fortsätter oförtrutet. Nu har Trafikverket öppnat ett nytt kontor i Skellefteå. "Vi jobbar med samma mål som tidigare, att det blir byggstart 2024", säger Maria Erlandsson, enhetschef för Norrbotniabanan.

Urban Andersson, Evelina Löf och Patric Söderström jobbar på de nystartade kontoret på Kyrkgränd, i närheten av den nuvarande järnvägen.

Urban Andersson, Evelina Löf och Patric Söderström jobbar på de nystartade kontoret på Kyrkgränd, i närheten av den nuvarande järnvägen.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2023-02-07 18:00

Kontoret finns i Tietos gamla lokaler på Kyrkgränd i centrala Skellefteå sedan december. Här finns drygt 20 arbetsplatser. Just nu är det fyra anställda på plats på kontoret, som även används som mötesplats av andra som arbetar inom Trafikverket region nord.

undefined
"Det känns jätteroligt att vi nu planerar för hela Norrbotniabanan. Det är först då vi uppnår målet med banan", säger Maria Erlandsson.

Men till sommaren blir de förmodligen fler i huset. 

– På sommaren händer det mer ute på fältet i form av undersökningar och projektering. När vi sedan bygger blir det byggledare och andra som kommer att arbeta här, säger Maria Erlandsson.

– Jag tror vi kommer att trivas.

På plats finns en kommunikatör, en projektingenjör och två miljöspecialister. 

– Vi arbetar med detaljplanering kring miljöfrågor, exempelvis var massor ska läggas och hur man ska gå tillväga när man bygger vid bäckar, säger Patric Söderström.

Miljötillstånd för bron över Skellefteälven och arkeologiska lämningar är andra frågor de har på sitt bord.

En projektledare som ska ansvara för produktionen ska rekryteras, men det har blivit förskjutet på grund av överklagandena.

undefined
Urban Andersson, Patric Söderström och Evelina Löf har nyligen flyttat in i lokalerna och Maria Erlandsson är på besök.

Detta till trots fortsätter arbetet enligt plan, enligt Maria Erlandsson. De överklagade planerna ligger hos regeringen för behandling.

– Vi vet inte hur lång tid det tar, säger Maria Erlandsson.

Ni har inte fått några hintar?

– Nej. Vi jobbar efter olika scenarier. 

undefined
Urban Andersson och Patric Söderström är båda miljöinspektörer i grunden och kommer att arbeta med den omfattande detaljplaneringen kring miljöfrågorna.

Just nu pågår arbete med att ta fram bygghandlingar för att upphandla entreprenörer, men innan järnvägsplanerna vunnit laga kraft får Trafikverket inte tillgång till marken där banan ska gå. De måste då söka en lantmäteriförrättning för att bilda järnvägsfastigheten där järnvägen ska gå. Efter det ska skogen avverkas. Det handlar om elva mil järnväg genom stora skogsområden.

undefined
Urban Andersson, Evelina Löf och Patric Söderström vid Grenvägen, en av korsningarna som var knepigast att lösa för banan i Skellefteå.

Det ska även hållas ett samråd för Båtvikstjärn, som ska fyllas ut delvis då Norrbotniabanan går tätt mellan tjärnen och E 4.

– Vi måste jobba snabbt när planerna väl blir godkända. Inte bara vi utan även kommunen, lantmäteriet och domstolarna. Det finns risk för en viss förskjutning på grund av det. Men vi vill komma igång med att bygga så fort som möjligt.

– Vi startar i vår även arbetet med sträckan norrut genom Byske, mot Piteå. Det är ytterligare fem mil genom kommunen. Det känns jättebra, säger hon.

Processen kommer att bli densamma som den som varit söder om Skellefteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!