Trafikverket om kritiken efter fredagens kaos

Extrem halka, regn och lastbilar som blockerade körbanorna. Det orsakade det fem timmar långa stoppet på E 4 i Kinnbäck i fredags. ”Vi får se över om vi kan förbättra det förebyggande arbetet till nästa extrema väderomslag, säger Stina Sundberg, projektledare på Trafikverket.

Så här såg det ut under det långa trafikstoppet på E 4.

Så här såg det ut under det långa trafikstoppet på E 4.

Foto: Privat

Skellefteå2019-02-25 18:30
undefined
Så här såg det ut under det långa trafikstoppet på E 4.

Stillastående fordon på E 4 i höjd med Kinnbäck gjorde att många trafikanter satt fast på E 4 under hela fredagskvällen. En del satt fast i fem timmar.

Hur är det möjligt att E4:an är avstängd åt båda hållen i så många timmar?

– Vägen var ju avstängd både från vårt driftområde och även på Piteås, samt även uppe i Jävre. De två avstängningarna hade inte något med varandra att göra. Men som jag har förstått det så var det två lastbilar som stod stilla, och det var ju det som stoppade upp hela trafiken i vårat fält. När det väl blev stopp var det omöjligt för våra salt och sandbilar att ta sig fram, säger Stina Sundberg.

– Det var ju på en två plus en väg en väg och där detta hände var det två filer. Men där en lastbil fick stopp skulle en annan lastbil köra om, då fick även den stopp precis parallellt med den första lastbilen. I vanliga fall hade ett trafikflöde kunnat fortsätta i det andra körfältet men en sån här gång blir det totalstopp.

Så här såg det ut i fredags när köerna var som värst:

Läsare är kritisk till Trafikverket

Flera läsare hörde av sig till Norran under fredagskvällen och var frustrerade.

– När vi kom dit vid 16.30 var det halkigt, och det var nederbörd. Det regnade litegrann, det var inte något kraftigt regn. Då förstår man att det är svårt med både salt och sand. Men ganska kort efter att vi hade hamnat i kön så slutade det regna, säger en man som vill vara anonym.

– Det som var frustrerande då, var att stå i en lång kö och se att det var inga som helst som försökte arbeta med bilarna. Vi stod ganska nära, vi hade en bra uppsikt över backen, säger han.

Kalla ut polisen snabbare

– Det man hade velat se är att polisen borde kallats ut snabbare till platsen, och att de hade kunnat leda om trafiken, så alla bilar hade kunnat köra förbi den tunga trafiken, menar han.

Han vill passa på att lyfta fram en stor eloge till ett gäng ungdomar som gick runt bland bilarna och delade ut bananer och festisar till hungriga förare och passagerare.

Det fanns en väderprognos redan på torsdagen, kunde inte Trafikverket ha förutsett det här och sandat i tid?

– Ja, vi arbetade förebyggande och jag vet att det låg salt i vägen men regnet och det underkylda regn som kom samtidigt som vi hade minus 10 grader i vägen gav det oss väldigt svåra förutsättningar till att hålla en halkfri väg, menar Stina Sundberg.

Varför var det så omöjligt att ordna en väg att omdirigera till?

– Det finns en mindre grusväg vid Åbyn där man kan köra in i landet mot Ålund och därefter ta sig norrut via Brännland, men det mindre vägnätet hade inte varit ett bättre alternativ när regnet är underkylt. Det finns inga naturliga omledningsvägar där detta inträffade helt enkelt, menar Stina Sundberg.

Vad gör Trafikverket för att undvika liknande situationer i framtiden?

– Det är ju det förebyggande arbetet som vi får jobba hårdare med. Vi hade kontakt på fredagen och vi visste som alla andra att det skulle bli problem med underkylt regn och minus 10 på vägbanan. Mina driftentreprenörer gjorde det som de kunde, men den här gången blev det stopp ändå.

Vi ska se över våra rutiner

– Jag har pratat med de som sköter driften och vi ska se över våra rutiner och om det är något vi kan göra annorlunda såklart, säger Stina Sundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!