Trafikverket: Då kan tågsträckan till Skellefteå vara klar

På tisdagsmorgonen meddelade regeringen att de ger grönt ljus för byggstart av en del av Norrbotniabanan.
Arbetet väntas kunna påbörjas under året.
– Vi är redo, säger Lars Bergdahl vid Trafikverket.

”Vi har gått och väntat på det här byggstartsbeslutet. Vi har upphandlingar som är på väg att skickas ut i princip per omgående”, säger Lars Bergdahl, programchef för Norrbotniabanan på Trafikverket

”Vi har gått och väntat på det här byggstartsbeslutet. Vi har upphandlingar som är på väg att skickas ut i princip per omgående”, säger Lars Bergdahl, programchef för Norrbotniabanan på Trafikverket

Foto: Trafikverket/Pressbild

Skellefteå2025-02-11 13:11

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) meddelade under en pressträff på tisdagen att flera stora infrastrukturprojekt får klartecken. Norrbotniabanans sträcka Dåva-Skellefteå är en av satsningarna.

– Det känns jättebra, den här dagen blev lite annorlunda än vad jag hade planerat, säger Lars Bergdahl, programchef för Norrbotniabanan på Trafikverket.

Han berättar att Trafikverket nåddes av beskedet samtidigt som alla andra. 

– I går kväll (måndag kväll, reds amn.) fick jag veta att det blir en presskonferens om byggstarten. Det visste jag, men jag visste inte innan regeringen visade att vi är med på listan.

undefined
Listan över infrastrukturprojekt som visades vid regeringens presskonferens.

Trafikverket kommer påbörja mindre arbeten, exempelvis avverkning, där den första upphandlingen väntas komma ut inom kort. 

– Sedan har vi en del mindre bygg- och ersättningsvägar som också ska göras och kommer gå ut på räkning i närtid. 

Ombyggnation av elljusspåret i Robertsfors väntas kunna påbörjas i år, rivning av fastigheter ska också upphandlas. 

– Det är en del fastigheter som vi löst in som ska rivas. Vi har även fastigheter där vi ska göra bullerskyddsåtgärder, det kommer också påbörjas i år.

För de större entreprenaderna, där själva järnvägsanläggningen ska byggas, kommer upphandlingen påbörjas i år. Men i och med att räkningstiden är så lång räknar Trafikverket med att kunna starta merparten av de arbetena när snön försvinner 2026. 

– Om man ska säga något om de här större entreprenaderna så är det den norra delen i Umeå kommun som kommer starta först, sedan är det den södra delen inom Robertsfors kommun. Efter det blir det de centrala delarna i Sävar, säger Lars Bergdahl.

 – Det är en väldigt stor och omfattande entreprenad som går förbi Sävar, där kommer byggtiden ligga på ungefär fem år.

När kan sträckan Dåva-Skellefteå vara klar? 

– Vi räknar med en byggtid på tio år, då ligger vi någonstans vid 2035. Sedan vet vi inte om det kan komma krav på att man ska forcera en del av bygget för att bli färdig tidigare, det är inget som ligger i vår planering.

Enligt riksdagsledamoten Edward Riedl (M), från Västerbotten, sätts det av 17,7 miljarder kronor för sträckan mellan Dåva och Skellefteå.

Kommer pengarna att räcka till sträckan? 

– Ja, det räknar man med att de kommer göra, säger Lars Bergdahl vid Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!