Kommunen och tågföretaget Vy gick 13 april i år ut med att de planerade att bygga en tillfällig enklare perrong i stadskärnan och börja trafikera Skellefteå med persontrafik.
Men nu är det tveksamt om det blir av, enligt Lars Hedqvist. Han har fört diskussioner med Trafikverket och tidigare har de fått klartecken att det var möjligt att göra avsteg från EU-regelverken som styr järnvägsanläggningar, då anläggningen var enkel.
– Sådana har tillåtits på andra ställen, exempelvis på alpbanor och på Inlandsbanan. Så Vy ansökte om tågläge för det här för att få tillstånd att köra, säger Lars Hedqvist.
Men för en dryg vecka sedan fick de veta att Trafikverket har svängt i frågan.
– Trafikverket kontaktade oss och sa att det skulle bli svårt att frångå reglerna. Vi och Vy beslutade då om att vi skulle avvakta med starten och reda ut detta. Men Trafikverket stod på sig. De anser att man inte kan göra avsteg från regelverket kring hur perronger, anslutningar och trafikinformation ska utformas. Trafikverket säger att det måste bli en nyanläggning och det skulle bli betydligt dyrare, säger Lars Hedqvist.
Han tillägger:
– Vi har sagt att vi inte ska ge oss. Jag tycker persontrafiken är en utmärkt idé. I slutändan handlar det om tolkningsfrågor, och som sagt finns det anläggningar som har beviljat undantag för plattformar av mer provisorisk karaktär. Bara för att någon säger nej är det inte säkert det bli så.