Känsligt läge i veckan när Torsgatan byggs om

Vägbygget på Torsgatan genomgår nu den struligaste tiden.
Det bildas köer när passagen förbi arbetsplatsen är enfilig.
– Vi rekommenderar att man kör andra vägar om man vill slippa trafikljus, säger kommunens projektledare Per Henriksson.

Det grävs bort 1,20 meter av den befintliga vägbanan. Sedan läggs markduk och ovanpå det olika lager med grus. Sist tre lager med asfalt. I bakgrunden syns den väntande trafiken.

Det grävs bort 1,20 meter av den befintliga vägbanan. Sedan läggs markduk och ovanpå det olika lager med grus. Sist tre lager med asfalt. I bakgrunden syns den väntande trafiken.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2024-11-03 08:00

Den gamla delen av Torsgatan i industriområdet Hedensbyn ska förstärkas, och bli en så kallad BK 4-väg. Ett jobb som har befarats innebära problem för trafiken eftersom gatan normalt sett är mycket trafikerad.

Men det väntade kaoset uteblev, och det beror på nerdragningarna i byggandet på Northvolt.

– För två år sedan var vi här och byggde en gång- och cykelväg, då var det extremt mycket tung trafik. Nu är det stor skillnad, säger Per Henriksson.

Framförallt är det den tunga byggtrafiken som har minskat. 

Ombyggnaden av Torsgatan började i september och 600 meter är nu i stort sett klart. Det fattas ett skyddande räcke mot gång- och cykelvägen sedan kan trafiken släppas på. 

– För denna etapp behövde vi inte göra några avstängningar, utan trafiken kunde ledas via en parallell gata, Transportgatan.

Nu är vägarbetet i ett svårare läge, då det inte finns någon passande väg för omledning. Därför har entreprenören Install tagit fram sina portabla trafiksignaler. I cirka två veckors tid kommer trafiken att vara reglerad och då bildas förstås köer. 

Vägbyggarna jobbar extra långa arbetsdagar så att sträckan på 150 meter kan göras så snabbt som möjligt.

Måndag den 11 november väntas denna etapp vara klar och sedan görs ytterligare ett kort parti där det finns en omfartsled. Sedan avslutas byggandet för denna säsong. 

undefined
Trång sektor. Bilarna får samsas om det ena körfältet, och vägarbeterna förbättrar det andra. Längst till vänster finns plats kvar för gående och cyklister.

– Nästa år återstår cirka 1 300 meter att göra. Det skulle egentligen ha gjorts i år, men vi gjorde ett omtag i upphandlingen och därför kom vi igång först i september, säger Per.

Nästa sommarhalvår görs också den nya rondellen i korsningen Torsgatan/Svedjevägen. 

– Även vid det bygget ska man kunna passera på tillfälliga förbifartsleder.

Förstärkningen av Torsgatan beräknas kosta 25 miljoner. Budget för rondellen är ännu inte beslutad. 

Alternativ

Torsgatan från öster, via rondellen i Bergsbyn.

Nybyggda Kretsgatan som går mellan Voltgatan och Torsgatan och numera är öppnad för trafik.                                                                                                        

undefined
Per Henriksson på den del av gatan som nästan är klar. Den kommer att öppnas för trafik inom cirka två veckor.
undefined
Den närbelägna Transportgatan har gjort skäl för namnet. Här står kön vid rödljusen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!