Ingegerd Öhberg uppskattar att vara ute på löprundor då och då. Denna aktiva maratonlöperska bor numera i Umeå och brukar bland annat springa mellan Umeå och Holmsund och längs Nydalasjön. Hon njuter av att vara ute i naturen, men det finns en plats hon undviker att springa på. Där vill hon helst inte vistas överhuvudtaget.
– Vägen till Boviksbadet. Att springa där är med livet som insats, säger hon.
För en tid sedan höll det på att gå riktigt illa för Ingegerd. Hon var ute och cyklade längs den aktuella vägen och när hon närmade sig ett backkrön fick hon möte av en bil. Bilen ifråga kom från stan, körde fort och hade fullt sjå med att ta sig förbi två cyklister på sin sida. Den kom så nära Ingegerd att hon tvingades hoppa av cykeln och kasta sig i dikeskanten.
– Man respekterar inte fartbegränsningarna. Vi har haft stugan i Boviken sedan jag var liten och sedan vägen blev till har man alltid fått vara väldigt uppmärksam på vad som händer på den. Nu är det mycket värre, det kör lastbilar här, sommartrafiken har ökat och det är större fordon, husbilar och husvagnar. Dessutom åker skolbarnen taxi efter vägen.
Vad behöver göras, tycker du?
– Det behövs en cykelbana. Trafiken kommer ju inte att minska och den blir bara ännu hastigare om man breddar vägen. Det ska inte behöva ske en olycka innan man tar tag i det, säger Ingegerd.
Hon berättar att de var många som hoppades på en cykelbana till skydd för gångare och cyklister i samband med att de fick kommunalt vatten i byn. Det är markägarna som äger vägen och kommunen som ansvarar för skicket. Men eftersom kommunen inte äger vägen är det inte aktuellt att vare sig bredda den eller bygga en cykelbana. Jan Burlin är verksamhetschef för Gata och väg på Skellefteå kommun:
– Vi får frågan ett par gånger per år om vi kan göra något åt vägen. Detsamma gäller flera av de enskilda vägarna. Men för att en enskild väg ska bli kommunal krävs ett politiskt beslut, förhandlingar och inlösen av mark med markägarna.
Mikael Lindholm, avdelningschef för gator och parker, fyller i att det för det första krävs laglighetsprövningar och att någon lyfter ärendet politiskt. Båda förstår den oro som finns över att vägen tidvis är hårt trafikerad.
Vad kan man göra om man är orolig över säkerheten på vägen?
– Man kan skriva till samhällsbyggnadsnämnden och prata med lokala politiker, men laglighetsmässigt är det svårt så länge vägen är enskild.
Enligt Sara Keisu (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande, har det inte varit aktuellt eller kommit in något förslag angående vägen och det är ovanligt att enskilda vägar blir kommunala. Hon hänvisar tillbaka till Jan Burlin och Mikael Lindholm.
Så vem är ansvarig för säkerheten på vägen?
– Bilföraren är ansvarig och ska följa vanliga trafikregler. Om vägen är smal är bilföraren skyldig att anpassa hastigheten. Så är det alltid, säger Mikael Lindholm.