Det planeras för passager vid blivande Norrbotniabanans resecentrum i Skellefteå. Dessa planeras byggas under tre järnvägsspår men även under väg 95.
Det innebär att både väg 95 och sidoområden mellan Lasarettsvägen och E 4 ska förändras. Bland annat ska där bli cykelvägar och parkmark, vars anläggningskostnader kommunen föreslås stå för.
Omläggning, passager och åtgärderna runt dem beräknas kosta 90 miljoner kronor sammanlagt. Kostnaderna föreslås delas mellan Skellefteå kommun och staten, men någon statlig finansiering är inte budgeterad. Istället tänker politikerna i arbetsutskottet att redan avsatta pengar för väg 372 till Skelleftehamn i Länstransportplanen ska omfördelas till denna vägdel. Detta beslutar i så fall Region Västerbotten om.
Nu har kommunstyrelsens arbetsutskott i Skellefteå i alla fall ställt sig positiva till att finansiera projektet med 20 miljoner kronor.
I dagsläget saknas byggstartstillstånd för Norrbotniabanan. Det framgår att med tillstånd så skulle entreprenadarbeten kunna startas 2026 och passagebygget kan göras 2028 till 2030.
– Vi väntar fortfarande på startbesked. Norrbotniabanebygget har stått stilla i två år nu, säger Evelina Fahlesson.