Den 12 juli 2022 publicerades Times årliga topplista över ”Worlds Greatest Places”, 50 speciellt utvalda destinationer. En av platserna var Skellefteå. Artikeln författad av Brad Japhe med rubriken ”Nordisk värme” inleddes:
”Spännande nya erbjudanden har drivit denna pittoreska svenska stad till ett måste-se-territorium. Även om det ligger bara 125 miles (engelska miles, reds kommentar) söder om polcirkeln, utstrålar Skellefteå obestridlig värme. En parad av timrade byggnader kantar huvudpromenaden, punkterad av det nyöppnade Wood Hotel en av de största byggnaderna i världen byggd helt av dess självbetitlade material. På restaurang Bryggargatan serveras det nordiska köket i Michelin-kaliber utan anspråk. Ibland är värmen bokstavlig: centrum har nu uppvärmda trottoarer under den kyliga skandinaviska vintern.”
Starten var egentligen en artikel i The Guardian 14 oktober 2021 om invigningen av Sara kulturhus.
– Den unika hållbarhetslösningen sattes i ett sammanhang med allt annat som händer i Skellefteå och vi hamnade i The Guardian som ”The Miraculous Ecotown”. Det i sin tur gjorde att korrespondenten Brad Japhe blev intresserad av att delta på en pressresa, säger Broman.
I början av 2022 åkte han till norra Norrland på en resa organiserad av Visit Sweden och Swedish Lapland där Visit Skellefteå stod för det lokala programmet.
– Time Magazine går varje år ut till sina korrespondenter i världen som får nominera intressanta resmål, berättar Broman när Norran möter henne och Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun.
Både fick tids nog tecken på att något skulle hända.
– Vi fick signaler i slutet av maj eller början av juni att Brad Japhe hade nominerat Skellefteå och att vi skulle komma med. Vi var på tå, men sedan kom semestern och vill höll nästan på att glömma bort det. Så var det där en dag, puff!. Det var fantastiskt roligt, konstaterar Broman.
Med perspektiv: Göteborg var första svenska stad på ”Worlds Greatest Places”, 2021. Då var 100 orter utvalda. 2018 fanns såväl Ice Hotel och Tree Hotel på listan. 2022 fanns Skellefteå och Köpenhamn med som ensamma från Norden bland de 50 där Galapagosöarna och Stora barriärevet var andra som tog plats.
– Vi ställde oss frågan: Hur kan vi använda det här framåt fortsätta med att sätta Skellefteå på kartan? berättar Broman.
– Hade inte allt det andra hänt i Skellefteå så hade inte det här hänt: platsvarumärkesarbetet, utvecklingsstatregin Skellefteå 2030, beslutet att bygga Sara kulturhus och Northvolts etablering. Allt det här hänger ihop. Inget hade kommit utan det andra utan det är verkligen ett långsiktigt arbetet som lyfter hela destinationen, hela platsen, fortsätter hon.
– Utnämningen lyfter hela Skellefteå. Det är inte bara en sak som fått den här utnämningen utan allt från människor till atmosfär. Vi har sett i flera publiceringar att det är helheten som lyfts, inte bara Sara Kulturhus eller Northvolt, säger Renström.
En speciell röd bänk finns nu utställd på Sara kulturhus. Skellefteå kommun skriver: ”Den röda bänken är framtagen för att fira att Time har utsett Skellefteå till en av världens bästa platser. Färgen röd representerar nyhetsmagasinet Times klassiska röda omslag och logotyp, men färgen representerar också kärleken vi som bor här känner till denna plats…”
– Internationellt ser man Skellefteå som en upcoming plats, men att visa upp det för oss själva är lika viktigt. Det var en av tankarna bakom bänken och att den uppmärksammas, säger Renström.
2022 blev nästan ett helår utan pandemirestriktioner. Maria Broman kan se tillbaka och jämföra med 2019, sista året före pandemin.
– Vi kan inte säga hur mycket det beror på artikeln i Time, men vi ser ett klart större intresse att komma till Skellefteå, förklarar hon och konstaterar att kraften är ”enorm” då ett så tungt externt namn lyfter en destination.
2019 hade Skellefteå 393 000 kommersiella gästnätter. 2022 nåddes nästan 500 000 kommersiell gästnätter, enligt Scb.
– Norrmännen har hittat tillbaka i samma utsträckning som före pandemin. Ökningen kommer av svenska besökare och framförallt internationella besökare utanför Norden, konstaterar Broman.
– Jag tror att det också är till viss del kopplat till att vi har tillfälliga arbetare som de som jobbar med uppbyggnaden runt Northvolt. Det tror jag också kommer att skapa ett större intresse, säger Renström.
Duon är överens om att de nya invånarna fungerar lite som en magnet för släkt och vänner som vill se vad deras närstående har flyttat till.
Nu kan de också titta framåt – och känner att bra medvind i ryggen.
– Intresset är fortsatt stort att komma till Skellefteå. Visit Swedens alla utlandskontor har fångat upp det här. Vi finns ”top of mind”. De öppnar kontakter till ambassader och liknande vilket var mycket svårare tidigare, berättar Broman.
Besöken till Skellefteå är inte längre lika fokuserade på Sara Kulturhus/The Wood Hotel som hösten 2021.
– Nu säger många, även internationella tidningar: ”Den berättelsen har vi skrivit om. Nu vill vi berätta mer om den gröna omställningen.” De är intresserade av Green Flight Academy, elektrifieringen och Skellefteå som ett centrum för den gröna omställningen. Det är man väldigt nyfiken på, säger Broman.
Har ni fått ett stärkt självförtroende?
– Absolut. Den stolthet vi pratar om är en stolthet ute hos Skellefteborna, men också för oss som varje dag jobbar med platsen är det här en fantastisk kraft och råg i ryggen att fortsätta arbetet, förklarar Broman.
Samtidigt så ger Time-återkopplingen fortfarande effekt efter ett halvår.
– Inte alla känner till det än. Det ger en wow-effekt då man pratar om det. Vi märker det hos våra internationella inflyttare och potentiella inflyttare. Hos den yngre inflyttargruppen är frågan särskilt viktig. Skellefteå ses som en plats för den som vill leva hållbart, säger Renström och fortsätter:
– Speciellt i fråga om kompetensattraktion är det jätteviktigt. För de som funderar på att ta steget är den här utmärkelsen i Time viktig. Om den anser att Skellefteå är en av världens 50 bästa platser kanske man vågar ta steget.