Test av elflygtaxi kan göras i Skellefteå sent 2022

Teststräckan för eldriven lufttaxi om 25 kilometer mellan Skellefteå Airport och batterifabriken Northvolt Ett kan stå klar redan i slutet av nästa år. Det handlar om att ”ersätta en 30 minuters bilresa med en åtta minuters eVTOL-hop för att vara i drift i december 2022.”, skriver Northvolt på företagets hemsida.

En teststräcka för eldrivna och vertikalstartande farkoster, så kallade eVTOL, planeras mellan Skellefteå Airport och batterifabriken Northvolt Ett.

En teststräcka för eldrivna och vertikalstartande farkoster, så kallade eVTOL, planeras mellan Skellefteå Airport och batterifabriken Northvolt Ett.

Foto: Bild från Skellefteå Airport

Skellefteå2021-09-07 11:00

Norran har tidigare berättat att Skellefteå Airport fått tillstånd att ta fram en teststräcka för eldrivna och vertikalstartande farkoster, så kallade eVTOL, mellan Skellefteå Airport och batterifabriken Northvolt Ett.

Projektet ska utreda och planera för infrastruktur, luftrumsfrågor, tillstånd, marknadsfrågor samt ur forskningsperspektiv undersöka den elmiljö som utökad användning av elektrifierade luftfarkoster ger på flygplatsen.

Det är inom ramen för Energimyndighetens utlysning “Fossilfritt flyg 2045” som Skellefteå Airports ansökan beviljats.

Northvolt berättar i en lång artikel på företagets hemsida om projektet.

Målet är en första demonstration av batteridrivna pendlare med vertikalflyg i Europa. Hela visionen är inget annat än en fullständig ombildning av kortdistanstransporter med flyg och det har fått projektnamnet Elis.

– Vårt mål med Project Elis är att etablera Europas första kommersiella elektriska rutter för flygplan, säger projektledaren Henrik Littorin på Northvolts hemsida.

På Northvolt Ett kommer det genom den nya typen av flygtaxi att finnas behov av en fast eller rörlig plattform för landningen.

– Vi arbetar för att etablera de första kommersiella rutterna före 2025, säger Henrik Littorin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!