Tess, 42, ett av offren för brottet som fördubblats i Skellefteå

En fördubbling av antalet cykelstölder i juli, långt fler cyklar stjäls än den lokala efterfrågan. Stulna cyklar har blivit en miljonbransch i Skellefteå. Dubbla portkoder och låst cykel hjälpte inte Tess Hallin, hon är en av hundratals Skelleftebor som drabbats. ”Jag känner mig kränkt”, säger hon.

I dystert sällskap. Tess Hallin är en av hundratals Skelleftebor som drabbats av cykeltjuvar i sommar. ”Jag köpte cykeln för ett stipendiat jag fick när jag utsågs till ”Årets fritidsledare” i Byske för några år sedan”, berättar hon. Lilla bilden: den stulna cykeln.

I dystert sällskap. Tess Hallin är en av hundratals Skelleftebor som drabbats av cykeltjuvar i sommar. ”Jag köpte cykeln för ett stipendiat jag fick när jag utsågs till ”Årets fritidsledare” i Byske för några år sedan”, berättar hon. Lilla bilden: den stulna cykeln.

Foto: Hans Berggren

Skellefteå2024-08-31 18:00

Det var en måndagsmorgon för några veckor sedan som Tess Hallin, 42, som bor i en lägenhet i centrala Skellefteå, skulle cykla till jobbet.

– Då upptäckte jag att min mountainbike-cykel var stulen från cykelförrådet. Cykeln var låst med ett slanglås, och vi har portkod både till huset och cykelförrådet. Men det räckte inte för att stoppa tjuven. Det fanns inte ett spår av cykeln, suckar hon.

Cykelstölden anmäldes till polisen, häromdagen ringde polisen om att en liknande cykel hittats. Men det var tyvärr inte Tess cykel, som är värd runt 5000 kronor om den köps ny i butik:

– Det här är jättetråkigt. Det är mitt transportmedel till och från arbetet, jag har ingen bil. Jag blev väldigt ledsen, det är kränkande. Jag har inte råd att bara köpa en ny, dyr cykel. Jag får försöka hitta en billigare cykel att köpa, men luften gick ur mig efter stölden, säger hon.

Tess Hallin är tyvärr i gott sällskap i Skellefteå det här sommarhalvåret.

undefined
”Det här är jättetråkigt. Jag blev väldigt ledsen, det är kränkande”, påpekar Tess Hallin om att hon utsattes för stöldbrottet för några veckor sedan i det egna cykelförrådet.

Norran har tidigare i sommar berättat om Skelleftepolisens larm och ökningen av cykelstölder och att en känd återfallsförbrytare greps av polisen längs Burträskvägen då han cyklade på en stulen cykel.

Det här året har varit dystert vad gäller cykelstölder inom lokalpolisområde Skellefteå, främst centrala Skellefteå och närliggande stadsdelar.

Under maj och juli har antalet anmälda cykelstölder fördubblats jämfört med den prognos som finns utifrån Skelleftepolisens statistik de senaste fem åren. Dessa är det två värsta månaderna, men en ökning syns genomgående från och med april då cykelsäsongen inleddes.

– I juli kunde vi, sett till statistiken, förvänta oss runt 50 anmälda cykelstölder. Men det blev 91 anmälda stölder. Och maj månad var ännu värre, från 36 förväntade till 82 cykelstölder, säger Daniel Karlsson som arbetar som kommunpolis vid Skelleftepolisen.

Dyra mountainbikecyklar, dyra elcyklar, dyra vanliga cyklar – det finns höga värden som ökar stöldbegäret och suget på häleri-marknaden.

Värdet på de cyklar som hittills anmälts stulna uppgår till minst 900 000 kronor, och med tanke på mörkertalet är cykelstölder något som omsätter miljonbelopp i Skellefteå detta år.

undefined
”När vi i sommar har gjort riktade insatser mot områden och misstänkta, ser vi hur det finns personer som utför själva cykelstölderna men där andra kan kopplas till hanteringen av stöldgodset”, säger kommunpolis Daniel Karlsson, Skellefteå.

Förutom där ”tillfället gör tjuven”, att någon passerar en olåst cykel, finns det två huvudkategorier när det gäller cykeltjuvar i Skellefteå.

Kriminella, oftast med missbruksbakgrund:

En grupp personer som stjäl cyklar som sedan läggs ut till försäljning på exempelvis lokala Facebook-sidor. Så fort välbekanta kriminella namn har flera damcyklar att sälja väcker det polisens intresse, vilket upptäcks vid så kallad ”inre spaning”. Cyklarna säljs också på den lokala hälerimarknaden.

– Dessa personer lever ett sådant liv att det inte är rimligt att de plötsligt skulle ha tillgång till exempelvis flera damcyklar, har polischef Lars Westermark påpekat i Norran.

Daniel Karlsson tillägger:

– När vi i sommar har gjort riktade insatser mot områden och ”fokuspersoner”, alltså misstänkta, ser vi hur det finns personer som utför själva cykelstölderna men där andra kopplas till hanteringen av stöldgodset, själva häleriförfarandet.

undefined
När polisen i februari i fjol klev in i Skelleftebons lägenhet hittades allt från pengar och narkotika, till Västerbottensostar i kylen och stulna cyklar på balkongen. Det är en av de största hälerihärvor som Skelleftepolisen arbetat med på senare år.

– Nu under augusti har vi kraftsamlat kring riktade insatser, däribland utökade kontroller av personer, innergårdar, förråd och tidpunkter under dygnet samt kontroll av kameror som kan visa kriminella som nattetid är ute och färdas på cyklar som stulits. Vi har också fått in bra tips från allmänheten. Kort sagt en polisiär profilering av cykeltjuvarna, fortsätter han.

Cyklarna som lämnar Skellefteå:

Det är en arbetshypotes vid polisen i Skellefteå, att vissa av cyklarna har mottagare som inte har anknytning till Skellefteå.

Helt enkelt: de skickas iväg i lastbilar/släpvagnar.

– När vi har gjort husrannsakan ser vi inte jätteofta att stulna cyklar påträffas, inte heller att cyklarna läggs ut till försäljning i samma utsträckning som antalet stulna cyklar vi haft i sommar. Vi misstänker att vissa av cyklarna försvinner och lämnar Skellefteå. Exakt hur detta är organiserat kan vi inte säga, men det fortsatta utredningsarbetet kanske kan ge en del svar, säger Daniel Karlsson.

undefined
Cykelstölder kan motverkas på flera sätt, allt från att göra det svårare att stjäla cyklarna till att man som köpare undersöker cykelns bakgrund, begär kvitton och via cykelns ramnummer kollar med polisen om den är anmäld stulen.

Hur vet man då att man inte köper stöldgods vid en affär?

– Träffa ägaren och se cykeln, swisha inte iväg några pengar i förväg. Mötet ger dig en helhetsbild. Om säljaren inte vill detta, avstå affären, är polisens råd.

TIPS: SKYDDA MOPED/CYKEL

Förvara mopeden inomhus om det finns möjlighet. Lås alltid med ett så kallat förstärkningslås och förankra mopeden med låset runt något som sitter fast, till exempel en lyktstolpe eller ett cykelställ.

Satsa på dubbla cykellås, såväl att låsa cykeln som att förankra den i exempelvis ett cykelställ. Märk cykeln på olika sätt, bland annat finns så kallad dna-märkning men rista även in ”bomärken” på väl dolda ställen. Att ha sin låsta cykel under uppsikt under dagen och ställa in den i garaget, förrådet eller bostaden på natten är ett bra tips. Skriv ned cykelns ram/serienummer. Lämna inte kvar några föremål, exempelvis ett batteri till elcykeln.

Stjäls cykeln: kolla idrottsplatser, badhus, skolor, centrum, busstationen. Om ”tillfället gör tjuven” och cykeln är olåst handlar det ofta om att någon snabbt vill ta sig från en plats till en annan.

Polisen i Skellefteå har hittat såväl kraftiga avbitartänger som rondeller efter cykelstölder, som visar att vissa av tjuvarna är väl förberedda. Vissa tjuvar bär också helt enkelt bort den låsta cykeln till ett väntande fordon där cykeln kan lastas upp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!