Tekniken i stora salongen – nu testas den i skarpt läge

I kväll sker elddopet för den moderna tekniken i kulturhuset. Förste scenmästare Frippe Eliasson känner ingen stress, han är övertygad om att allt ska fungera bra.

Frippe Eliasson visar pulpeten där han kan styra den hängande rekvisitan. De gröna linjerna på skärmen är de svarta draperierna i bakgrunden.

Frippe Eliasson visar pulpeten där han kan styra den hängande rekvisitan. De gröna linjerna på skärmen är de svarta draperierna i bakgrunden.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2021-10-06 08:00

Kvällens konsert med Jakob Hellman innebär att stora scenen används för första gången. In i det sista har det varit jobb med de tekniska lösningarna. Vissa detaljer fungerar inte, och de är nu pausade till efter konserten.

– Det är inget som har betydelse för genomförandet. Ett golv ska slipas, och vi ska få möjlighet att sköta tekniken från fler platser, säger Frippe Eliasson samtidigt som Hellmans band börjar repetera. 

Att det är hetsigt inför konserter vet han. Frippe Eliasson har jobbat med stora turnéer i 30 år, på senare tid med exempelvis Laleh och Danny Saucedo. 

Men nu flänger han alltså inte runt, utan tillhör den fasta teknikerstaben. Han började anställningen i Kulturhusbolaget den första augusti, och säger att han sökte jobbet för att det är en helt ny anläggning.

– Det är modern, smart och avancerad teknik vi ska jobba med. Men den är för den skull inte märkvärdigt dyr, det är mera att allt är så genomtänkt som imponerar. 

undefined
Här är ljusbordet, där man reglerar såväl strålkastare mot scenen som belysningen i salongen, berättar Frippe Eliasson.

Det tog lång tid för byggarna att få den största salongen klar, just för att det är så mycket teknik. Stolsraderna längst fram går att skicka ner i källaren eller skjuta in i en vägg för en flexiblare lokal. På scenen går det köra massvis med dekorer i linor, och det finns även ett orkesterdike där hela den sittande orkestern går att hissa upp och ner. 

På grund av corona och fartygsolyckan i Panamakanalen har det varit försenade leveranser. Det var även en del besiktningsanmärkningar som skapade försening. 

Av detta skäl fattas vissa detaljer. Men allt fungerar för att köra en föreställning, utlovar Frippe.

Han visar ljus- och ljudborden som finns längst bak i salen.

– Men jag kommer som förste scenmästare att stå vid två pulpeter som finns bakom scenen. I framtiden ska jag vid behov kunna sköta ljuset även därifrån, men än fattas en del programmering. 

undefined
Det ”hemliga" manöverbordet i kulisserna. Här kommer Frippe Eliasson att ha sin normala plats. I mikrofonen närmast ropar han in publiken och ger praktisk information.

Från platsen bakom scenen ser han vad som händer där, och förutom att i framtiden kunna justera ljud och ljus har han även koll på alla kulisser som ska förflyttas. Sällan under en konsert, utan snarare under teaterföreställningar. 

– Det har varit mycket jobb, det känns som att vi har jobbat dygnet runt. Vi som är anställda tekniker har samarbetat med installatörerna. Då kan vi få allt som vi vill ha det, och lär oss också mer om utrustningen.

– När publiken kliver in i salongen kommer jag att känna mig förväntansfull.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!