Förslaget: Tåg ska gå från Skellefteå – varje timme

Tågtrafik mellan Skellefteå och Umeå kan bli verklighet tidigast år 2032.
Nu går operatören Norrtåg ut med ett förslag på hur en tidtabell skulle kunna se ut.
– Vi ska stå redo när banan öppnar, säger trafikchef Martin Högqvist.

Martin Högqvist är trafikchef på Norrtåg.

Martin Högqvist är trafikchef på Norrtåg.

Foto: Mikael Leijon

Skellefteå2025-03-07 01:00

Nyheten i korthet

  • Norrtåg föreslår en tidtabell för tågtrafik mellan Skellefteå och Umeå, med planerad start år 2032.
  • Tågen planeras att gå varje timme, med möjlighet till förtätningar under rusningstid.
  • Norrtågs vision är att fördubbla antalet resande till år 2040, vilket kräver både nya och större tåg.

Det kan tyckas tidigt att gå ut med en tidtabell redan nu, men enligt Martin Högqvist gäller det att ha god framförhållning i tågbranschen. År 2032 kan Norrbotniabanan vara klar och då kommer flera nya tåg behövas. Hela fordonsanskaffningsprocessen från beslut till färdigt fordon tar 7-8 år. 

– Så det är hög tid att komma igång, säger Högqvist.

undefined
Norrtåg har visioner för ett fördubblat resande 2040 med hjälp av Norrbotniabanan.

Det handlar både om att gamla tåg behöver bytas ut och att fler och större tåg behövs. Tillsammans med ägarna (de fyra regionerna i norr) har Norrtåg en vision att fördubbla antalet resande till år 2040. 

– Vi måste vara trygga i våra beslut och med tanke på de långa processerna vill vi inte beställa för få fordon.

Den föreslagna tidtabellen gällande etapp 1 från Skellefteå är en påbyggnad av den tidtabell Norrtåg har från Umeå och söderut. Alla tåg går hela vägen från Skellefteå till Sundsvall.

– Hela vårt system hänger samman och Sundsvall är en stor nodfunktion där man kan åka vidare i sin resa. SJ åker från Sundsvall varje timme och vi försöker möta dem med attraktiva tider så att de som ska fortsätta söderut bara får 15-20 minuters väntetid. 

Planen är alltså avgångar varje timme, med möjlighet till förtätningar under den så kallade ”peaktiden” när flest reser på morgon och eftermiddag. 

– Vi har beräknat att under rusningstiden när Norrbotniabanan öppnat kan vi ha uppemot 400 resande på våra tåg och redan idag kan några bli stående på morgonavgångarna för att de inte ryms. Så vi kan behöva avlasta med fler avgångar.

Beräkningarna är gjorda med beprövade modeller via ett konsultföretag som tar data från andra jämförbara orter och Norrtågs egen data från tågtrafiken mellan Umeå och Ö-vik. Den har enligt Högqvist förtätats genom åren och om något år räknar de med att ha fullt utvecklad timmestrafik. 

– Tåget kommer att betyda otroligt mycket för städerna längs kusten. Det är bara att se på arbetsmarknadsregionen söder om Umeå, den sitter ihop på ett helt annat sätt. 

Han säger att många sett fram emot beslutet om Norrbotniabanan och han är själv en av dem.

– Det känns otroligt spännande med en helt ny bana, nya tåg och fördubblat resande. Nu händer det äntligen och det är jättekul.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!