Pampig invigning av elflygsetapp på Skellefteå Airport

Under fredagen invigde landshövding Helene Hellemark Knutsson Sveriges kraftigaste elanslutning för att kunna ladda elflygplan. I samband med invigningen på Skellefteå Airport fanns också det första elflygplanet i norra Sverige på plats som landshövdingen fick göra en provtur med.

Helene Hellemark Knutsson stod för invigningen av den nya elanslutningen på Skellefteå Airport.

Helene Hellemark Knutsson stod för invigningen av den nya elanslutningen på Skellefteå Airport.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2021-08-20 17:13

– Det var en härlig flygtur. Man ser väldigt mycket och det är tyst och behagligt att flyga elflyg, berättade Helene Hellemark Knutsson för 

 Norran direkt efter hennes premiärtur med elflygplanet.

Den högspänningsledning som grävts in på flygplatsen har ett effektuttag på hela en megawatt. Det innebär att man till exempel kan snabbladda ett 19-sitsigt elflygplan på en halvtimme eller fem små elflygplan under samma tid.

undefined
Planet som användes vid invigningen var en tvåsitsig Pipistrel Velis Electro.

Planet som användes vid invigningen var en tvåsitsig Pipistrel Velis Electro som lånats från Aeroklubben i Göteborgs. Piloter från den klubben satt också bakom spakarna vid dagens provflygningar. 

Detta är samma typ av plan som flygskolan Green Flight Academy i Skellefteå kommer att använda.

– Vi har som vision att vara den mest hållbara flygskolan i världen. För att klara det har vi investerat i tio nya eldrivna flygplan av typen Pipistrel. Tre av dem levereras innan jul och sju ska levereras under nästa år, berättar Olov Hultdin, vd för Green Flight Academy.

undefined
Johan Norberg blir flygskolechef vid Green Flight Academy

Efter nyår ska Green Flight Academy ha sexton internationella elever och flygbolagskadetter som går trafikflygarutbildning i Skellefteå och inom ett år ska de enligt Olov Hultdin ha 100 elever.

– Vi räknar med att totalt ha 25–30 elflygplan här på Skellefteå Airport och vi kommer också att bygga en ny hangar härute, berättar Jimmie Säll.  

Under invigningen passade Green Flight Academy på att presentera den rekryterade flygskolechefen Johan Norberg, från Piteå, som har internationell erfarenhet som trafikflygpilot och att driva flygskola.

undefined
Green Flight Academy räknar med att investera i 25-30 tvåsitsiga elflygplan.

Helen Hellemark Knutsson tror att elflyget kan få stor betydelse för kommunikationerna i Västerbotten och i norra Sverige. 

– Jag ser fram emot att det kan bli en större skala och att vi kan knyta ihop flygplatser regionalt. Vi har långa avstånd mellan orterna i Västerbottens län och då kan det här vara ett bra miljövänligt transportalternativ, säger hon. 

undefined
En fjäril ville också följa med på landshövdingens premiärtur.

Skellefteå Airports vd Robert Lindberg, är mycket nöjd över att detta första steg med transformatorstationen är gjort. Han berättar att målet med testcentret för elflyg är att man på Skellefteå Airport ska erbjuda möjlighet att testa flygplan, laddlösningar och energilagring. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!