Det är en av årets första vårdagarna med plusgrader och strålande sol då Norran gästar Svedjan Ost i västligaste delen av Kågedalen. Mycket har hänt vid Pär och Johannas Hellströms osttillverking sedan de sålde sin första ost på julmarknaden i Nordanå , Skellefteå,c i december 2011.
– Jag sov ingenting den natten inför marknaden, minns Pär sin oro.
Sedan dess har Pär och Johanna Hellström fått uppleva allt från att deras Gårdsost utsetts till den godaste vid Ostfestivalen 2016 till att deras ost blev en del av den meny som Tom Sjöstedt tog fram till Nobelmidagen 2017
Nu skriver vi 2021 och Svedjan Ost har givetvis påverkats det senaste året av pandemin.
– Vi hade restauranger som stora kunder. Den biten tvärdog för oss under mars i fjol, berättar Pär.
Då började makarna fundera på hur de kunde ta nya steg i verksamheten – fast åt andra håll. De märkte att intresset ökade för stek- och grillosten Löpeld.
– Vi hade fått igång bra försäljning av den i början av året och både ICA och Coop lokalt engagerade sig och köpte jättemycket ost under våren i fjol, både Löpeld och de andra ostarna.
Det stora utropstecknet kom då ICA Kvantum I Skellefteå beställde Löpeld som motsvarade fyra månaders volym för butiken på ett bräde.
– Det var den enskilt viktigaste händelsen då pandemin hade kommit, berättar Pär.
För Svedjan Ost innebar den en klar förstärkning av självkänslan – och gav företaget också en inriktningssignal.
– Vi såg över sortimentet och växlade då upp Löpeld i och med att den osten inte har lagring utan bli klar på en gång, säger Johanna.
Sedan har Svedjan Ost sett att Löpeld gått starkt hela året – och mycket av det beror på ändrade sätt att umgås och att många väljer utomhus vid en grill eller en öppen eld. När året summerades så hade försäljningen av Löpeld i stort fördubblats.
– Det är roligt att se att det har fungerat. I år har vi sålt ännu mer än i fjol. Under årets två första månader har beställningarna av Löpeld ökat, 25 procent säger Pär.
Han och Johanna är glada över att de och familjeföretaget hittade en bra lösning på problemen då de kom.
– Vi har klarat oss förhållande vis bra under 2020. Men just mars var känslomässigt inte roligt, säger Pär och paret konstaterar att det som hände gett kunskaper – och samtidigt en form av trygghet.
– Vi bestämmer själv över vårt företag och nu har vi visat att vi kan ställa om snabbt nu, konstaterar Johanna.
Parallellt har Svedjan Ost nu jobbat med produktutveckling och dagens tre ostar blir fem under 2021. Den ena har testats på kund redan – i sommarcaféet och hos sonen Alfreds Svedjans Bageri På Söder i Stockholm.
– Han sökte en ost som kunde passa till surdegsbröd. Då tog vi fram Kågedalen som är en mjuk hårdost som blir snabbare klar än vår gårdsost. Nu kommer vi att växla upp den och den släpps under våren.
Den andra osten är en längre lagrad ost av sydeuropeisk typ som fått namnet Tarsmyran efter Johannas födelseby.
– Den kommer senare i år med början på Alfreds caféer. Vi passade på att göra det här nu då vi hade tid för att vi räknar med att restaurangförsäljningen kommer att återkomma efter sommaren.
Hellströms ser definitivt ljust på framtiden.
– Det känns som om 2021 skulle kunna bli ett riktigt bra år för oss.